Zoekfilters
› Henk Schmidt (3)
› Lida Nijgh (3)
› Pieternel Dijkstra (3)
» Toon alle opties (14)
› Eveline Osseweijer (2)
› Henk van der Molen (2)
› Jan van Rosmalen (2)
› Jos Kuiper (2)
› Liesbeth Ruijs (2)
› Margriet Ackermann (2)
› Marike Polak (2)
› Markus van Alphen (2)
› Peter Starreveld (2)
› Peter Zijsling (2)
› Rutger van Eijken (2)
› Sjoerd van Gurp (2)
› Wim Donders (2)
› Hogeschool Rotterdam (9)
› Hogeschool Utrecht (7)
› Avans Hogeschool (4)
» Toon alle opties (3)
Studieboeken (49)
vandaag verzonden
Levensfasen / Druk 5
De psychologische ontwikkeling van de mens
2023 || Paperback || Maryke Tieleman || Boom
Levensfasen geeft een overzicht van de biopsychosociale ontwikkeling van de mens, vanaf de conceptie tot aan de dood. Hierbij staan de lichamelijke veranderingen, cognitieve en de sociale ontwikkeling centraal. Elk hoofdstuk start met een heldere beschrijving van de betreffende fase en sluit af met een samenvatting, verwerkingsvragen en casussen.
Waar veel andere leermiddelen op dit gebied zich beperken tot adolescentie of pas vanaf dat moment starten, behandelt Levensfasen de hele levensloop.
Inclusief schematische weergaven van de belangrijkste theorieën. Zo zie je in één oogopslag per levensfase de belangrijkste kenmerken, taken of handelingen...
vandaag verzonden
Sociaal ondernemen / Druk 1
Innovatie en ondernemerschap in het sociaal domein
2020 || Paperback || Guido Walraven || Boom || met inkijkexemplaar
Professionals in het sociaal domein staan regelmatig voor lastige dilemma’s. Ze komen op voor de belangen van hun cliënten, maar moeten tegelijkertijd efficiënt en kostenbewust werken en kunnen omgaan met de (lokale) overheid als opdrachtgever. Dit vraagt om een meer ondernemende rol van de sociaal professional. Sociaal ondernemen biedt handvatten om deze ondernemende kwaliteiten te ontwikkelen en vorm te geven en nodigt uit tot reflectie hierover.
Sociaal ondernemen beschrijft de compete...
vandaag verzonden
Psychosociale gespreksvoering / Druk 3
De kunst van het observatief luisteren
2024 || Paperback || Markus van Alphen || Boom || met inkijkexemplaar
In de hulpverlening zijn goede gespreksvaardigheden essentieel om volledig te begrijpen met welk probleem je cliënten worstelen. Beheers je de kunst van observatief luisteren, dan achterhaal je meer dan alleen het gedrag en de ideeën die je cliënten erop nahouden: ook hun emoties die eraan ten grondslag liggen en daarmee begrijp je ook hun beleving. De kunst van observatief luisteren is gebaseerd op kennis over emoties. Het Dynamisch Driehoeksmodel Situatie-Emotie-Gedrag verklaart hoe emot...
vandaag verzonden
Coachende gespreksvoering / Druk 4
2022 || Paperback || Wim Donders e.a. || Boom
oachende gespreksvoering bouwt voort op Praktische gespreksvoering waarin Wim Donders de basisvaardigheden voor gespreksvoering beschrijft. Pas als je de kunst van het luisteren in de vingers hebt en daarbij de techniek beheerst van samenvatten en doorvragen, kun je kiezen voor een methode.
In dit boek wordt een aantal veelgebruikte coachingsmethodes theoretisch en praktisch uiteengezet. Wim Donders is er als redacteur in geslaagd om een aantal ervaren coaches bij elkaar te brengen, die ieder...
vandaag verzonden
Creativiteit en cocreatie in sociaal werk / Druk 2
De waarde van anders
2025 || Paperback || Paul Beekers e.a. || Boom
Creativiteit en cocreatie in sociaal werk (2e editie)
Paul Beekers, Ruud Kroes, Jan van Rosmalen
'Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.'
In onze snel veranderende samenleving zijn sociaal professionals én cliënten steeds vaker aangewezen op de eigen creativiteit en op elkaar. Creativiteit en cocreatie in het sociaal werk gaat over anders denken en met lef handelen, om tot nieuwe en waardevolle mogelijkheden te komen. Het helpt mensen om cr...
vandaag verzonden
Overdracht en tegenoverdracht / Druk 7
Een therapeutisch fenomeen vertaald naar alledaagse psychosociale begeleiding
2020 || Paperback || Fee van Delft || Boom
In dit boek worden de begrippen ‘overdracht’ en ‘tegenoverdracht’ (oorspronkelijk ontwikkeld door Freud) vertaald naar het alledaagse leven en de beroeps praktijk van begeleiders van cliënten. Onder overdracht verstaan we: het onbewust overdragen van oude gevoelens naar elkaar en in het bijzonder van de cliënt op de autoriteit, hulpverlener of begeleider. Tegenoverdracht is het onbewust
overdragen van oude gevoelens van de autoriteit, hulpverlener of begeleider op de cliënt.
Overd...
vandaag verzonden
Leren reflecteren / Druk 4
2021 || Paperback || Lida Nijgh e.a. || Boom
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.
Reflecteren is iets wat we bijna iedere dag doen. We staan stil bij de dingen die we gedaan en meegemaakt hebben. Of we denken na over iets wat we dachten of voelden in een bepaalde situatie. Reflectie is geen geforceerd zoeken naar iets, maar met een nieuwsgierige open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Met als doel inzicht krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren. En jezelf ...
maandag verzonden
Intervisie leren / Druk 4
Een methode voor professionele ontwikkeling
2024 || Paperback || Bernard van de Beek e.a. || Boom
Intervisie is een manier om leren en werk of stage met elkaar te verbinden en dient twee doelen: je ontwikkelt het reflectieve leren én je werkt aan een oplossing voor een probleem dat zich voordeed tijdens je stage of werk.
In de methode wordt uitgelegd wat onder intervisie wordt verstaan en hoe het kan bijdragen aan professionele ontwikkeling. Vervolgens is er aandacht voor de vaardigheden die nodig zijn bij het uitvoeren van intervisie. Ook komen verscheidene intervisiemethoden en aanvull...
vandaag verzonden
Praktische gespreksvoering / Druk 4
2024 || Paperback || Wim Donders e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Praktische gespreksvoering bevat de basisvaardigheden voor een goede aanpak van verschillende tweegesprekken. Studenten ontdekken stap voor stap hoe zij gesprekken zoals kennismaking en een slechtnieuwsgesprek efficiënt kunnen opbouwen.
Praktische voorbeelden
Praktische gespreksvoering gaat met veel praktische voorbeelden en oefeningen van een eenvoudig gesprek naar een steeds ingewikkeldere vorm. Aan de orde komen achter-eenvolgens gesprekken over wat iemand doet, wat hij vindt van iets en ...
maandag verzonden
Motiverende gespreksvoering in de praktijk
2025 || Paperback || Marlies Jellema || Boom || met inkijkexemplaar
Motiverende gespreksvoering is ontwikkeld door Miller en Rollnick om mensen te helpen bij verandering en groei. Bij deze methode werkt je samen met de cliënt (deelnemer of klant) doelgericht en directief aan een veranderwens. Daarbij focus jij je als professional op de motivatie.
Aan de methode motiverende gespreksvoering ligt gedegen wetenschappelijke kennis over motivatie ten grondslag. Daarbij worden twee essentiële aspecten van motivatie onderscheiden: belang en vertrouwen. Bij motivere...