Projectmanagement op basis van IPMA-D Theorieboek

Voorzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Projectmanagement op basis van IPMA-D Theorieboek

ISBN: 9789087534974
Uitgever: Van Haren Publishing
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Bert Hedeman Roel Riepma Teun van Aken
Druk: 1
Pagina's: 422
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2010
NUR: Management algemeen Economie, recht en bedrijfskunde HOGER ONDERWIJS

Dit boek gaat over projectmanagement. De laatste jaren heeft het vak 'projectmanagement' zich ontwikkeld tot een zelfstandige professie, waarin steeds meer wordt gewerkt op basis van internationaal erkende standaards, zoals de ICB (IPMA Competence Baseline, de Nederlandse versie heet NCB) van IPMA (International Project Management Association). Het certificeringsmodel van IPMA wordt door steeds meer hogescholen gebruikt als basis voor een nieuwe opzet van het curriculum voor projectmanagement. Daarnaast kiezen steeds meer mensen in de beroepspraktijk er voor om hun projectmanagementvaardigheden te trainen en certificeren op het IPMA-D niveau.

Bij een project werkt een aantal mensen onder bepaalde condities in een tijdelijke organisatie samen aan de realisatie van een projectresultaat. Door de ingebruikname van het projectresultaat realiseert de organisatie die opdracht gaf voor de uitvoering van het project vooraf gedefinieerde organisatieresultaten. Kenmerken van een project zijn:

- Een project is tijdelijk: heeft een duidelijk begin- en eindpunt

- Een project heeft een eigen tijdelijke organisatie

- Een project heeft een afgebakende scope

- Een project levert een vooraf gedefinieerd projectresultaat op

- Een projectteam is vaak uit meerdere disciplines samengesteld

- Bij een project zijn vaak meerdere organisatorische eenheden betrokken

Zowel in organisaties als op hogescholen worden steeds vaker werkzaamheden in de vorm van projecten aangepakt. Bovendien worden veel HBO-studenten tijdens hun stage en afstuderen betrokken bij een project en/of het zelfstandig uitvoeren van een complexe resultaatgerichte opdracht (een microproject). Deze zogenoemde microprojecten kunnen zeer goed als zelfstandig project worden georganiseerd.

Doel van dit boek is personen met weinig of geen praktische ervaring in projecten de theorie en een set praktische instrumenten aan te reiken om te leren werken in projectverband en zelfstandig microprojecten te organiseren.

Bij de opzet van dit boek golden de volgende leerdoelen:

- Gestructureerde uitleg van alle zaken van belang zijn in een project, in volgorde van tijd, zoals die in een project aan de orde komen: van projectvoorbereiding tot projectoplevering en verder

- Duidelijk kaders voor een uniforme manier van werken en gebruik van vaktermen en de bijbehorende definities. Voor dit laatste was de breed geaccepteerde begrippenlijst van IPMA het uitgangspunt

- Aan de hand van een casus wordt de theorie ingeleid.

Bij dit boek is de volgende aanvullende content beschikbaar:

- Werkboek

- website