Actieonderzoek doen / Druk 2

Voorzijde
Inkijkexemplaar
48,95
Levertijd: 3 dagen
Met 5% studentenkorting
voor 46,50 i
+
Bestel
ISBN: 9789024445677
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Tonnie van der Zouwen
Druk: 2
Opleiding: Commerciele Economie Communicatie Social Work Technische Bedrijfskunde
Pagina's: 232
School: Avans Hogeschool Fontys Hogescholen Hogeschool Rotterdam
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
Vervanger van: 9789024415533
NUR: Statistiek en methodologie

Actieonderzoek is een aanpak voor praktijkgericht onderzoek waarbij je onderzoek doet ín de praktijk mét mensen uit die praktijk. Het doel is nieuwe kennis te ontwikkelen en tegelijkertijd de praktijk te verbeteren. Met deze uitdagende aanpak vergroot je de kans dat jouw onderzoek impact heeft.

Actieonderzoek past goed bij hbo-onderzoek en bij (aankomend) professionals. Professionals moeten een proces in gang kunnen zetten om veranderingen te implementeren. Actieonderzoek doen geeft aan hoe je dat onderzoekendonderwijs kunt doen en wat dat vraagt van (docent)begeleiders. Het boek legt daarvoor een stevige theoretische basis.

De opzet van de 2e druk blijft hetzelfde, maar sommige onderwerpen krijgen meer aandacht. Dit zijn onderwerpen die aansluiten op de behoeftes binnen het hbo-onderwijs. Docenten willen actieonderzoek goed kunnen integreren binnen hun onderwijs. Daarvoor wil het boek zo veel mogelijk praktische handvatten bieden:

- het beoordelen van actieonderzoek;

- actieonderzoek doen in combinatie met ontwerpgericht onderzoeken;

- rapporteren (na verschillende iteraties);

- meer heo-voorbeelden;

- meer voorbeelden van diverse praktische onderzoekmethoden die je kunt gebruiken binnen actieonderzoek, zoals photovoice.

Inclusief website met o.a. het online boek

- voorbeelden van toepassingen;

- diverse werkvormen;

- downloadbare checklists;

- verwijzingen naar video’s, presentaties en nadere informatie.

- online boek