Leren communiceren / Druk 8

• Al ruim veertig jaar het meest gebruikte communicatiehandboek in het hoger onderwijs;

• biedt een stevige kennisbasis en volop mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te oefenen;

• aansprekend geïllustreerd en voorzien van uitgebreide digitale ondersteuning.

Volgens de nieuwe wet Taal en toegankelijkheid moeten universiteiten en hogescholen de uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands van hun Nederlandstalige studenten bevorderen. Dat betekent dat die studenten over de volle breedte van het hoger onderwijs moeten beschikken over een uitgebreid repertoire aan mogelijkheden om adequaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Om uit dat repertoire steeds de juiste keuzes te maken, is ook goed inzicht in communicatieve situaties noodzakelijk, gebaseerd op kennis van belangrijke begrippen en modellen uit de professionele communicatie. Met Leren Communiceren wordt voor dit alles een stevig fundament gelegd. Dat maakt dit boek onmisbaar voor aankomende en beginnende professionals in elke beroepsgroep.

In deze vernieuwde, achtste editie is veel van de vertrouwde opzet en inhoud van Leren Communiceren te herkennen. Maar er zijn ook belangrijke verbeteringen. Zo is er veel aandacht voor strategieën om te overtuigen zonder dat er meteen een beroep op de logica wordt gedaan. Het hoofdstuk over formuleren bevat concrete handvatten voor stijlkeuzes die optimaal aansluiten bij de communicatieve situatie. Nieuw is ook het uitgewerkte voorbeeld van een communicatieplan als een mogelijk beroepsproduct. In het hoofdstuk over tweegesprekken is er speciale aandacht voor het sollicitatiegesprek en voor technieken uit de motiverende gespreksvoering.

Opvallend zijn de verwijzingen naar de klassieke retorica. Veel van de adviezen van de toenmalige communicatie-experts, de Griekse en Romeinse retorici, hebben nog niets van hun betekenis verloren. Vanzelfsprekend worden de adviezen van toen steeds toegepast op de communicatie van nu.

Gebleven zijn de prachtige illustraties die aan elk hoofdstuk voorafgaan: afbeeldingen van beroemde kunstwerken die verband houden met de inhoud van het boek. Daarmee is Leren Communiceren niet alleen het Nederlandse communicatiehandboek bij uitstek; het is voor de vele gebruikers van binnen en buiten het hoger onderwijs ook een lust voor het oog.

Leren Communiceren richt zich op de volle breedte van het hoger onderwijs. Met dit boek leren studenten hoe ze adequaat kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast is het boek geschikt voor professionals in allerlei disciplines en beroepen. Het boek kan vanaf de propedeusefase worden ingezet.

Studenten vinden in de ondersteunende onlineomgeving onder meer opdrachten, observatieformulieren en kennisclips. Voor docenten staan er onder meer uitwerkingen van de opdrachten en vragen waarmee ze kennistoetsen kunnen samenstellen.

Dit boek is ook beschikbaar als e-book via het platform Bookshelf (URL TOEVOEGEN: https://bookshelf.nl/). Zoek het E-ISBN van dit boek » (URL invoegen: https://www.noordhoff.nl/hoger-onderwijs/overzicht-e-isbns)

Carel Jansen (1952) is emeritus hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen. Hij werkte als wetenschappelijk medewerker in Twente, als hoofddocent in Utrecht en als hoogleraar in Eindhoven, Nijmegen en Groningen. Carel Jansen is als navorsingsgenoot (research fellow) verbonden aan het Taalsentrum van de Universiteit Stellenbosch in Zuid-Afrika. Hij publiceerde artikelen over zijn wetenschappelijke werk in Nederlandse en internationale bundels en tijdschriften en hij werkte mee aan Professioneel Communiceren, de Handleidingenwijzer, de Formulierenwijzer en Communicate as a Professional, de Engelstalige versie van Leren Communiceren (7e druk). Ook was hij voorzitter van het Genootschap Onze Taal en van de redactie van het Tijdschrift voor Taalbeheersing. Carel Jansen studeerde Nederlands in Utrecht.

Aline Douma (1993) is promovenda aan de afdeling Engelse Taal en Cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze onderzoek doet naar de politieke invloed van poëzie in de late middeleeuwen. Naast haar onderzoeksactiviteiten verricht ze redactioneel werk voor diverse werkgevers. Zo is ze redactieassistent van het vaktijdschrift Studies in the Age of Chaucer. Eerder verzorgde ze de eindredactie van Creativiteit in Communicatie en Basisboek Journalistiek en werkte ze mee aan Communicate as a Professional. Aline Douma studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen (BA), Engelse Taal en Cultuur (BA) en Classical, Medieval and Early Modern Studies (ReMA) in Groningen.

Joyce Karreman (1975) is docent aan de Universiteit Twente bij de opleiding Communication Science. Ze geeft onderwijs over technologie en communicatie. Het gaat daarbij steeds om de vraag hoe we er met behulp van effectieve communicatie voor kunnen zorgen dat mensen optimaal gebruik kunnen maken van technologie. Haar onderzoek is gericht op het ontwerp en de bruikbaarheid van instructieve communicatie. Joyce Karreman heeft artikelen gepubliceerd in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften. Ze is redactielid van het tijdschrift IEEE Transactions on Professional Communication. Samen met Renske van Enschot heeft ze de redactie verzorgd van Tekstanalyse: Methoden en Toepassingen. Daarnaast is ze coauteur van twee hoofdstukken in dat boek. Joyce Karreman studeerde Nederlands in Nijmegen.

Jan Ravesteijn (1953) is adviseur en opleider. Hij participeert sinds 2010 als zelfstandig ondernemer in Gilde Vakmanschap. Die organisatie richt zich op de vakbekwaamheid van professionals in de sociale sector die veel zakelijke gesprekken voeren: schuldhulpverleners, buurtteamwerkers, re-integratieconsulenten en maatschappelijk werkers. Hij geeft veel trainingen die gebaseerd zijn op motiverende gespreksvoering. Daarnaast doet hij voor gemeenten en maatschappelijke organisaties beleids- en organisatieadvieswerk, vaak gericht op het verbeteren van klantgericht werken. Hij heeft diverse methodische concepten en opleidingsprogramma’s ontworpen, die deels in boekvorm zijn verschenen. Hij was ruim tien jaar partner bij Radar Adviesbureau voor Sociale Vraagstukken. Daarnaast was hij acht jaar gemeenteraadslid in Utrecht. Jan Ravesteijn studeerde Sociaal Werk in Culemborg.