Voor de HBO-docent (26)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.

morgen verzonden
Persoonsgericht en waarderend trainen
7V’s voor inspiratie en houvast
2022 || Paperback || Wiepke de Heij || Boom
Een boek boordevol praktische tools en theoretische verdieping voor trainers die hun vakmanschap willen vergroten.
Door de toenemende diversiteit en voortdurende veranderingen in onze maatschappij en organisaties, wordt er steeds meer maatwerk van trainers gevraagd. Dit boek geeft je met behulp van de 7V’s theoretische én praktische handvatten waarmee je je eigen professionaliteit als trainer kunt versterken. Alle aspecten van het trainersvak komen daarbij aan bod, zoals je eigen professio...

morgen verzonden
Effectiever studeren met leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
2019 || Paperback || Pieternel Dijkstra || Boom
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en d...

morgen verzonden
Optimaal onderwijs
Met positieve psychologie en oplossingsgericht werken
2021 || Paperback || Fredrike Bannink e.a. || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
De positieve psychologie is een snelgroeiende wetenschappelijke stroming die inzichten biedt over hoe we het beste uit onszelf en anderen kunnen halen en optimaal kunnen functioneren. Werken vanuit een positieve focus en met een oplossingsgericht instelling zorgt voor minder burn-out bij professionals en voor meer gemotiveerde leerlingen.
Bij oplossingsgericht werken staat niet het (analyseren en reduceren van het) probleem centraal, maar de gewenste toekomst. Het stellen van oplossingsgerich...

morgen verzonden
Bouwstenen voor High Impact Learning / Druk 2
Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties
2020 || Paperback || Filip Dochy || Boom
HILL is dé opleidingsmodus van de toekomst. ‘High Impact Learning that lasts (HILL)’ is de manier waarop iedereen maximaal en efficiënt zou kunnen leren.
Van studenten en professionals wordt steeds meer zelfstandigheid, engagement, kritische houding, reflectievaardigheid en probleemoplossend vermogen verwacht. Daarnaast staat verhoogde inzetbaarheid en flexibiliteit van professionals hoog op de opleidingsagenda. Hoe kunnen we het onderwijs en de werkvloer zo inrichten dat iedereen conti...

morgen verzonden
Programmatisch toetsen
Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk
2021 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom
Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tij...

morgen verzonden
Studiesucces door onderwijskwaliteit
2020 || Paperback || Janke Cohen-Schotanus e.a. || Boom
Studiesucces door onderwijskwaliteit laat zien dat opleidingen een hoog rendement kunnen behalen juist door te voldoen aan kwaliteitsstandaarden. Door een zorgvuldige onderwijsconstructie is het haalbaar twee vliegen in één klap te slaan. In dit boek wordt beschreven hoe de kwaliteitsstandaarden van NVAO kunnen worden vertaald naar bewezen praktische en succesvolle aanpassingen.
Het eerste studiejaar krijgt bijzondere aandacht omdat studiesucces in het eerste jaar een positieve uitwerking b...

morgen verzonden
De docent als coach (PM-reeks) / Druk 5
Van voortgezet onderwijs tot hoger beroepsonderwijs
2015 || Paperback || E. Brinckmann || Boom
In het onderwijs wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om studenten en leerlingen aan te zetten om meer zelfstandig te functioneren. Een coachende docent kan dat proces, in het belang van de leerling/student én in zijn eigen belang, efficiënt en effectief begeleiden.
In dit boek maken de schrijvers de theoretische uitgangspunten en de principes van coaching toegankelijk voor de onderwijsgevenden. Eerst behandelen de auteurs het coachingsconcept, waarna ze een vertaalslag maken naar de...

morgen verzonden
Onderzoekend vermogen ontwikkelen bij studenten / Druk 1
Een methodiek voor hbo-docenten
2018 || Paperback || Miriam Losse || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Hoe kun je onderzoek op een toegankelijke wijze integreren in het onderwijs? En hoe stimuleer je het onderzoekend vermogen van studenten? Onderzoekend vermogen ontwikkelen bij studenten helpt u bij deze vragen.
Hierbij staan de beroepsproducten centraal die de toekomstige professionals leveren in hun beroep. Of het nu gaat om een behandelplan, interieurontwerp, software, veiligheidsadvies, marketinganalyse of een bewegingssensor, het zijn allemaal voorbeelden van beroepsproducten met een eige...

morgen verzonden
De kracht van reflectie / Druk 2
2023 || Paperback || Fred Korthagen e.a. || Boom
De kracht van reflectie laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van de leraar versterkt.
Aan de hand van vele voorbeelden en oefeningen worden de nieuwste inzichten over reflectie tot leven gebracht. Het boek bevat ook instrumenten en werkvormen om diepgaande reflectieprocessen te bevorderen, waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling verbonden ra...

morgen verzonden
Learning analytics ontcijferd
2023 || Paperback || Justian Knobbout || Boom
Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Met de juiste analyse van deze data kan het onderwijs geoptimaliseerd worden. Het gebruik van studiedata om het leren en leeromgevingen te verbeteren wordt learning analytics genoemd.
Voor velen zijn learning analytics nog onbekend terrein. Houden docenten werkelijk 24 uur per dag, zeven dagen in de week het studiegedrag van studenten in de gaten? Gaat het gebruik van studiedata vooral over het analyseren van cijfer...