Voor de HBO-docent (29)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
maandag verzonden
De grote vragen over onderwijsinnovatie
Op zoek naar meer verandergoesting
2024 || Paperback || Remco Coppoolse e.a. || Boom
Onderwijs is voortdurend in verandering. Veranderen – verbeteren en vernieuwen – zijn zowel bewuste ontwikkelkeuzes als onderdeel van de dagelijkse realiteit. Veranderkracht is cruciaal voor onderwijsorganisaties om mee te bewegen en richting te geven aan veranderingen die tot duurzame oplossingen en verbeteringen leiden.
In het boek ‘De grote vragen over onderwijsinnovatie’ zijn inzichten samengebracht die zijn gebruikt en ontwikkeld door het Lectoraat Organiseren van Verandering in ...
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
14 elementen die je als docent moet toepassen
2025 || Paperback || Pepijn Dousi e.a. || Lannoo Campus
Gemotiveerde leerlingen verwerken leerstof grondiger, zitten beter in hun vel en hebben een kleinere kans op schooluitval. Leerlingen zijn echter niet altijd gemotiveerd en de redenen hiervoor zijn divers. Het gedrag van docenten tijdens de les blijkt een belangrijke én ontwikkelbare factor te zijn. Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de mot...
Teaching with Clarity
How to Prioritize and Do Less So Students Understand More
2021 || Paperback || Tony Frontier || Association for Supervision & Curriculum Development
Focuses on three fundamental questions to help reduce curricular and organisational clutter in the interest of clarity and focus: What does it mean to understand? What is most important to understand? How do we prioritize our strategic effort to help students understand what is most important?
maandag verzonden
Blended learning
De toekomst is digitaal
2020 || Paperback || Tobe Baeyens || Politeia
Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden.
In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal le...
maandag verzonden
Doceren in het hoger onderwijs
Een introductie
2015 || Paperback || Henk van Berkel e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Geschikt voor alle hbo- en wo-docenten;
- realistische en unieke kijk op de onderwijspraktijk;
- gebaseerd op interviews met startende docenten.
Doceren in het hoger onderwijs laat beginnende docenten zien wat zij kunnen verwachten van de onderwijspraktijk. Helder geschreven en zeer praktijkgericht.
Docenten die starten met hun loopbaan in het hoger onderwijs, hebben vaak slechts een vaag idee van wat ze allemaal te wachten staat. Dat ze zich gaan bezighouden met lesgeven en eventueel met h...
maandag verzonden
Studentgericht begeleiden
Individuele trajecten in het hoger onderwijs
2021 || Paperback || Cornelia de Haan || Coutinho || ook als eBook
Het begeleiden van individuele studenten tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten of onderzoek is een van de kerntaken van docenten in het hoger onderwijs. Het is een boeiende taak die tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Want wat doe je als je student onvoldoende voortgang boekt of niet gemotiveerd lijkt? En hoe vind je de balans tussen sturen en het geven van eigen regie? Met Studentgericht begeleiden leer je op een effectieve manier de student centraal te zetten.
Aan d...
maandag verzonden
Is het voor een cijfer?
motivatie in het onderwijs van containerbegrip naar hanteerbaar concept
2013 || Paperback || Tijl Koenderink e.a. || Multilibris, Uitgeverij
IS HET VOOR EEN CIJFER?
Motivatie in het onderwijs: van containerbegrip naar hanteerbaar concept
Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school?
Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van geluk, motivatie en presteren wordt in een prettig leesbare tekst met praktische voorbeelden gedemonstreerd hoe kinderen op school weer gemotiveerd kunnen raken en het beste ...
maandag verzonden
Leraar zijn, leraar worden
2023 || Paperback || Geert Kelchtermans || Pelckmans || met inkijkexemplaar
Leraar zijn is leraar worden, eerder dan andersom. Wie je bent als leraar, blijkt uit de praktijk. En uit de verhalen die je erover vertelt. Die praktijk en die verhalen zijn geworteld in de context van tijd en ruimte: in de eigen biografie en de schoolorganisatie. Maar die praktijk en die verhalen evolueren, ontwikkelen. En dat doet ook het beeld dat leraren hebben over zichzelf en hun beroep. Over wat hen drijft en voldoening geeft.
Geert Kelchtermans bestudeerde de ontwikkeling van leraren...
maandag verzonden
Effectiever studeren met leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
2019 || Paperback || Pieternel Dijkstra || Boom
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en d...
maandag verzonden
Studiesucces in het hoger onderwijs
Van rendement naar maatschappelijke relevantie
2018 || Paperback || Folke Glastra e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Het begrip studiesucces speelde het afgelopen decennium een centrale rol in discussies over het hoger onderwijs. Gericht beleid moet ervoor zorgen dat dit onderwijs bijdraagt aan een internationaal competitieve Nederlandse kenniseconomie en dat het meer en beter gekwalificeerde hoger opgeleiden oplevert voor de arbeidsmarkt. Dat alles moet zo efficiënt mogelijk gebeuren, door vermindering van de uitval van studenten en een rendementsverbetering in studieduur. Maar wat studiesucces nu eigenli...