Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (4)
Iedereen telt
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
Wie de onderwijspolitiek, de opiniestukken en de leraarskamers volgt, heeft soms de indruk dat er nooit genoeg geld in onderwijs kan geïnvesteerd worden. Wat vandaag voldoende lijkt, is morgen ontoereikend. Want inmiddels stapelen de problemen zich op: lerarentekort, dalende onderwijskwaliteit, ongelijke kansen, dure leermiddelen, onvoldoende of verouderde infrastructuur, gebrek aan ondersteunend personeel ... Alle nieuwe uitdagingen en grote hervormingen daarbij gaan telkens gepaard met de ...
Van planlast naar planlust
over het belang van plannen op school
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.
En toch: het kan anders. Plannen is geen louter administratief werk waar je op een bepaald moment ‘aan begint’. Plannen doe je de hele dag door, in je hoofd, in gesprekken, in overl...
Over mobiliteit
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
Speelplaats en speeltijd
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
Misschien horen we het niet graag, maar voor heel wat leerlingen is de speeltijd tussen de lessen de grootste motivatie om naar school te gaan. Voor hen is die tijd belangrijker dan de traagzaam vorderende lessen. Want als de schoolbel rinkelt, kunnen ze de sturing weer zelf wat in handen nemen: een tijd van beweging na het lange stilzitten, een kans om met medeleerlingen te praten of te spelen, een gelegenheid om even stoom af te blazen.
De mogelijkheid tot spelen is ongetwijfeld een basisv...