Van planlast naar planlust

over het belang van plannen op school

Voorzijde
39,00
Levertijd: 3 werkdagen
Met 5% studentenkorting
voor 37,05 i
+
Bestel
ISBN: 9782509041838
Uitgever: Politeia
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Marc Van Den Brande Els Gallin Luc De Man
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Onderwijs en opvoeding

‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.

En toch: het kan anders. Plannen is geen louter administratief werk waar je op een bepaald moment ‘aan begint’. Plannen doe je de hele dag door, in je hoofd, in gesprekken, in overleg, soms op papier, in een tabel of een tekening, een tijdslijn of een oogopslag. Plannen is nadenken over waar je naartoe gaat en wanneer je daar ongeveer wil arriveren. Tussenin ben je in een complexe en onzekere context als ‘onderwijs’ continu aan het herplannen.

Net dat proces van voortdurend bijsturen en ondertussen met verwondering kijken naar wat er op je pad komt, maakt plannen zo creatief en boeiend. Zo wordt planlast dus planlust.

Bekijk hier de inhoudstafel.

Abonnement op de reeks

Dit boek maakt deel uit van onze reeks Beleid voeren in het onderwijs. Abonnees op deze reeks ontvangen de drie pockets per jaar aan voordeeltarief.

In de reeks diepen we actuele thema’s uit die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een divers samengestelde redactieraad.