Zoekfilters
Resultaten (4)
morgen verzonden
Over schoolboeken en leermiddelen
sleutels voor onderwijskwaliteit?
2020 || Paperback || Luc De Man e.a. || Politeia
Hebben schoolboeken nog een toekomst? Schoolboeken spelen al lang een bepalende rol bij het leren en onderwijzen. Samen met de leerkracht zijn ze wellicht cruciaal in het onderwijs. Schoolboeken zijn immers – in tegenstelling tot eindtermen en leerplannen – materieel aanwezig in de klas. Die aanwezigheid bepaalt in grote mate de echte doelstellingen van het lesgebeuren, de aanpak van de onderwijzende en de wijze waarop de leerlingen in contact komen met de inhoud. Niet zelden zijn ze de s...
morgen verzonden
Van planlast naar planlust
over het belang van plannen op school
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
‘Er is een plan nodig’ of ‘We moeten dit plannen’, het zijn nog niet de meest populaire zinnen in onderwijs. Een schoolontwikkelingsplan, een ICT-plan, een beleidsplan, een verbeterplan … We horen onderwijsprofessionals vaker zuchten dan vrolijk lachen als ze aan het planningsproces willen beginnen.
En toch: het kan anders. Plannen is geen louter administratief werk waar je op een bepaald moment ‘aan begint’. Plannen doe je de hele dag door, in je hoofd, in gesprekken, in overl...
morgen verzonden
Over mobiliteit
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
morgen verzonden
Speelplaats en speeltijd
2025 || Paperback || Marc Van Den Brande e.a. || Politeia
Misschien horen we het niet graag, maar voor heel wat leerlingen is de speeltijd tussen de lessen de grootste motivatie om naar school te gaan. Voor hen is die tijd belangrijker dan de traagzaam vorderende lessen. Want als de schoolbel rinkelt, kunnen ze de sturing weer zelf wat in handen nemen: een tijd van beweging na het lange stilzitten, een kans om met medeleerlingen te praten of te spelen, een gelegenheid om even stoom af te blazen.
De mogelijkheid tot spelen is ongetwijfeld een basisv...