Zoekfilters
› Didactiek (11)
› Educatieve uitgaven al... (6)
› Onderwijs en opvoeding (5)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (37)
maandag verzonden
De wereld in met aardrijkskunde - Vakinhoud / Druk 1
Vakinhoud
2020 || Paperback || Anouk Adang e.a. || Coutinho || ook als eBook
Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt verwacht dat zij leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische wereldburgers. Een vak als aardrijkskunde kan daarbij ondersteuning bieden. Met behulp van de uitgave De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen.
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen...
maandag verzonden
Geschiedenis InZicht / Druk 1
Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs
2019 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Coutinho || ook als eBook
Om goed antwoord te kunnen geven op alle geschiedenisvragen die je als leerkracht op de basisschool krijgt van je leerlingen, moet je over voldoende basiskennis beschikken. Geschiedenis InZicht is een compact praktisch handboek met een dubbelfunctie: het biedt op een toegankelijke manier de voor de leerkracht benodigde vakinhoudelijke kennis van het verleden, en bevat de informatie, inzichten en handvatten die nodig zijn om goed geschiedenisonderwijs te geven.
In het eerste deel van dit boek ...
maandag verzonden
Zorg voor beweging
2021 || Paperback || W. van Gelder e.a. || Alles in beweging
Over het signaleren en volgen en helpen van kinderen in hun motorische ontwikkeling met het Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen (4ST), inclusief interventiemogelijkheden voor kinderen met een bewegingsachterstand.
Zorg voor beweging in de PABO / ALO
Het 2 boeken Zorg voor beweging in de PABO en in de ALO zijn samengevoegd tot kortweg 'Zorg voor beweging'. De inhoud is hetzelfde!
maandag verzonden
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen / Druk 5
2023 || Paperback || Henk Huizenga e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Biedt fundamentele kennis over lezen en goed leesonderwijs;
- met aandacht voor actuele leesmethoden;
- voorzien van volop voorbeelden uit de beroepspraktijk.
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt alle belangrijke en fundamentele aspecten van leren lezen en het geven van leesonderwijs. De volgende onderwerpen komen aan de orde: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de me...
maandag verzonden
Rijke taal / Druk 4
Taaldidactiek voor het basisonderwijs
2020 || Paperback || Erna van Koeven e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen funct...
maandag verzonden
Pedagogisch didactisch begeleiden / Druk 4
2022 || Paperback || Marijke van Eijkeren || ThiemeMeulenhoff bv
Wanneer pabostudenten met de stages beginnen, komt er veel op hen af. Het is goed dat zij dan al over de nodige praktijkkennis beschikken. Deze elementaire kennis staat in het boek Pedagogisch-didactisch begeleiden. Het boek is onmisbaar bij het voorbereiden van lessen en het maken van opdrachten.
Pedagogisch-didactisch begeleiden behandelt de bekwaamheden vakdidactisch en pedagogisch bekwaam van een leerkracht in de onderwijssituatie met leerlingen: hoe schep je een gunstig leerklimaat in de...
maandag verzonden
Pak je pen en toetsenbord / Druk 2
Schriftonderwijs in de praktijk
2022 || Paperback || Else Kooijman-Thomson || Cantal Uitgeverij
Pak je pen en toetsenbord beschrijft op toegankelijke en praktische wijze de ontwikkeling van het schrift bij kinderen in de voorschoolse periode, de onderbouw, middenbouw en bovenbouw van het primair onderwijs en in het voortgezet onderwijs(!).
Uitgangspunten daarbij zijn de schrifthandeling (i.c. de drie aspecten proces, materiaal en vorm) en de drie leesbaarheidsniveaus van schrift (identificatie, regelmaat en orde). Dat gebeurt in 12 hoofdstukken:
De schrifthandeling
Schriftonderwijs
De p...
Levensbeschouwing ontwikkelen
Didactiek voor levensbeschouwing in het primair onderwijs
2022 || Paperback || Jef De Schepper || Kwintessens
Levensbeschouwing ontwikkelen is een handboek vakdidactiek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs. In dit boek wordt levensbeschouwing in al zijn verscheidenheid belicht, met godsdienst als een van de mogelijke invullingen. Het ontwikkelen van vaardigheden vormt daarbij de leidraad.
Dankzij de heldere theoretische uitleg en de praktische voorbeeldwerkvormen leert u de kinderen een eigen visie te vormen. Dat gebeurt vanuit persoonlijke betrokkenheid in een open sfeer.
Het boek is...
maandag verzonden
Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie BAO
2011 || Paperback || Mieke van Groenestijn || Koninklijke Van Gorcum
De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen.
Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) ...
maandag verzonden
Handboek gedrag op school - Complete set
2021 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN
In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.
Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan...