Studieboeken (37)
maandag verzonden
Tussen Taal & teken (HB) / Druk 1
Handschrijftonderwijs in de 21e eeuw
2020 || Paperback || Marion van der Meulen e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Deze uitgave maakt het mogelijk om ook met weinig onderwijstijd de basis voor het vak Schrijven te leggen;
- biedt een helder overzicht van de belangrijkste schrijfmethodes;
- helpt pabo-docenten die vanuit een ander vak een brug willen slaan naar het handschriftonderwijs.
Schrijven is een belangrijke leerstrategie: door iets op te schrijven wordt de opgeschreven kennis geautomatiseerd. Bij het aanleren van spelling is schrijven ook een goede leerstrategie. Tussen taal & teken behandelt van...
maandag verzonden
Expliciete directe instructie / Druk 13
Tips en technieken voor een goede les
2022 || Paperback || John Hollingsworth e.a. || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes.
Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderw...
maandag verzonden
Orde houden
Vernieuwde editie
2023 || Paperback || René Kneyber || Phronese, Uitgeverij
Met de orde in de Nederlandse lessen is het slecht gesteld. Vergeleken met hun internationale collega’s moeten leraren in Nederland lang wachten tot de leerlingen stil zijn en ze met de les kunnen beginnen, en wordt lestijd onvoldoende effectief benut, zelfs op de betere scholen.
Voor orde in de les zijn een heldere structuur, motiverende lessen en een goede relatie met de leerling noodzakelijk, maar ook effectief ingrijpen als het misgaat. Het blijkt ook uit te maken hoe je het schooljaar ...
Rijke taal / Druk 4
Taaldidactiek voor het basisonderwijs
2020 || Paperback || Erna van Koeven e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen funct...
Blended learning
De toekomst is digitaal
2020 || Paperback || Tobe Baeyens || Politeia
Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden.
In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal le...
Startende leerkrachten
2020 || Paperback || John Maes e.a. || Politeia
Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is.
In dit themanummer willen we stilstaan bij de startperiode van een leerkracht. ...
Professionalisering op school (Heruitgave)
2020 || Paperback || Andries Valcke e.a. || Politeia
Hogere verwachtingen op het vlak van leerlingenuitkomsten (via het R-OK), in combinatie met snelle technologische en onderwijskundige vernieuwingen, hebben een diepe impact op het lerarenberoep. Ook de school zelf als leef- en werkomgeving is voortdurend in beweging. Komt daar nog de superdiverse sociaal-culturele achtergrond van de leerlingen bij.
Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk personeelslid in de school zin heeft, maar uiteindelijk de resultaten van de leerling ten goede komt? Ee...
De directeur vandaag
perspectieven in schoolleiderschap
2020 || Paperback || Luc De Man e.a. || Politeia
Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord ‘directeurscrisis’ wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept ‘schoolleiding’ lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden ...
Woordenschatjes
talig met talenten in de kleuterklas
2020 || Paperback || Hugo Vandenbroucke || Politeia
Woordenschatjes zijn mondige kleuters die goed in hun vel zitten, die graag met anderen samen zijn, die vlot bewegen, die voortdurend uitdaging vinden in het ontdekken van de wereld, die deze wereld structureren en hem muzisch verwerken door zich uit te drukken met muziek, beeld, woord, drama en/of dans. In dit boek leest u hoe leerkrachten talenten van kleuters en taalvaardigheid hand in hand kunnen laten gaan. U hernieuwt uw inzichten over taalverwerving, woordenschatverwerving en talentont...
Feedback geven aan leerlingen op school
de motiverende kracht van woorden
2020 || Paperback || Marijn Vandevelde || Politeia
“Kan beter!”, “Goed gewerkt”, “Je bent een aangename leerling!” zijn uitspraken die we steeds terugvinden op toetsen en rapporten. Maar wat heeft een leerling hieraan? Kan zinvolle feedback die leraren geven meer impact hebben op het leergedrag van leerlingen?
Dit boek gaat onder andere in op verschillende kaders zoals feed up, feedback en feed forward, verschillende niveaus van feedback. Met een growth mindset creëer je mogelijkheden om feedback beter te laten landen bij leerlin...