Lof der Commercie

over olifantenmarketeers, de ethiek van wasmachineontkalkers en godsdienst als product

Voorzijde
Inkijkexemplaar
15,42
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789462544819
Uitgever: Mijnmanagementboek.nl
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ruurd Mulder
Druk: 1
Pagina's: 183
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2015
NUR: Marketing

Overconsumptie, verspilling, verslaving, smakeloosheid, slechte eetgewoonten en vervlakking van de media; er zijn maar weinig maatschappelijke problemen waar marketing en reclame niet deels verantwoordelijk voor worden gehouden. Marketeers met hun fixatie op winst en omzet zouden te weinig oog hebben voor de maatschappelijke gevolgen van hun handelen. Het is maar de vraag of deze veronderstelling klopt. Is er inderdaad geen marketeer die deugt? Is hun matige reputatie terecht? Of kunnen marketing en reclame ook bijdragen aan een betere wereld? Wat is de reikwijdte van commerciële inzichten, waar ligt de grens tussen verleiding en bedrog en worden de mogelijkheden die marketeers hebben om ons te beïnvloeden niet overschat? Dit zijn een paar vragen die Ruurd Mulder oproept in deze essaybundel.

Aan de hand van voorbeelden en anekdotes geven de teksten een genuanceerd beeld van het marketingvak. Wie ooit enigszins tegen wil en dank terecht is gekomen in een commerciële functie, zal zich herkennen in de twijfels en ambivalente houding van de auteur en zich gesterkt voelen in de overtuiging dat een marketeer niet per definitie geneigd is tot alle kwaad en niet bekwaam is tot enig goeds.