Sturing en Organisatie van ICT-voorzieningen / Druk 2

de focus op vraaggestuurd leveren van ICT-voorzieningen

Voorzijde
Inkijkexemplaar
59,90
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 56,91 i
+
Bestel
ISBN: 9789087533069
Uitgever: Van Haren Publishing
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Theo Thiadens
Druk: 2
Pagina's: 14
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2008
NUR: Informatica algemeen

Vrijwel iedere organisatie in de tegenwoordige netwerkeconomie is sterk afhankelijk van perfect functionerende ICT-voorzieningen. Iedere organisatie wordt gedwongen na te denken over zijn vraag naar ICT en hoe zij hier oplossingen voor kiest op basis van het aanbod. Optimale invulling van het ICT-aanbod vanuit de vraag is de rode draad door dit boek. Dit boek is bestemd voor de ICT-manager, ICT-consultant en ICT-docenten en -studenten.

Net als bij eerdere drukken van dit boek is ook bij deze tweede druk het uitgangspunt dat een systematische behandeling van de onderwerpen wordt geboden, waarmee men bij ICT-governance, ICT-management en het organiseren van ICT te maken heeft. De inhoud biedt handreikingen voor sturing van de taken voor het leveren van ICT-producten en -diensten.

Het boek is in vijf delen opgedeeld:

1 De basis:sturen en organiseren onder architectuur

2 De organisatie van ICT, waaronder die binnen ketens

3 Sturing van ICT:alignment,governance en ICT-management

4 Aspecten

5 Op weg naar morgen: in essentie hetzelfde, in vorm anders

Bij de inrichting van de vraagorganisatie wordt uitgegaan van de methode BiSL. Bij de inrichting van applicatiebeheer wordt de methode ASL als basis genomen. Bij de inrichting van de exploitatie is ITIL het uitgangspunt. De keuze voor de methoden BiSL, ASL en ITIL wordt geplaatst naast andere mogelijke methoden om de ICT-vraagorganisatie, de ICT-regieorganisatie of de ICT-aanbodorganisatie in te richten.

Hiermee is een boek ontstaan dat de onderwerpen van het vak Sturing en organisatie van ICT in hun context plaatst. Het geeft een weerslag van de actuele theorie en de praktijk, terwijl het tegelijk aangeeft hoe een organisatie een weg naar morgen kan inslaan.