Art-Based Learning / Druk 1

Handboek creatief opleiden

Voorzijde
23,95
Met 5% studentenkorting
Voor 22,75 i
Levertijd: 48 uur
+
Bestel
ISBN: 9789046907238
Uitgever: Coutinho
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jeroen Lutters
Druk: 1
Pagina's: 192
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
Categorie: Pedagogisch onderwijs
NUR: Onderwijs en opvoeding

Van kunstwerken kun je als student veel leren. Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest.

De methode Art-Based Learning (ABL) is vernieuwend binnen het onderwijs. ABL beschouwt kunstobjecten als unieke kennisbronnen. Het is een reflectieve methodiek waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Studenten leren van kunstwerken, of dit nu boeken, beelden, films of schilderijen zijn, en komen vervolgens tot een eigen verhaal. De methode kent vier overzichtelijke fasen die zelfbewustzijn ontwikkelen, een open studiehouding stimuleren, het creatieve denken bevorderen en handvatten bieden om kunst te integreren in het dagelijkse handelen.

Het boek Art-Based Learning geeft methodische en didactische richtlijnen voor het ontwerpen en geven van lessen en voor het toetsen en beoordelen van de opbrengsten van de ABL-methode. De bijbehorende website biedt aanvullend materiaal, zoals verdiepende bronnen en interessante links.

Dit boek is geschreven voor aankomende leerkrachten en leraren op het gebied van beeldende kunst, theater, dans, muziek, literatuur, (kunst)geschiedenis, filosofie en levensbeschouwing. Het is ook geschikt voor professionals die met de methode ABL aan de slag willen.

ABL kan worden toegepast binnen het primair, secundair en tertiair onderwijs (mbo, hbo en wo). Daarnaast is de methode geschikt voor diverse buitenschoolse vormen van kunsteducatie, in het bijzonder binnen musea.

Jeroen Lutters werkt als onderzoeker, docent en publicist in het hoger onderwijs. Hij ontwikkelde de theorie van Art-Based Learning en schreef meerdere studies over dit onderwerp. Hij bezet een permanente leerstoel aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Mede dankzij zijn werk aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van California op het gebied van curatorial en educational studies geniet hij inmiddels internationale bekendheid.

Lees meer