Zoekfilters
Resultaten (13)
maandag verzonden
Kleine stappen, grote overwinningen
Jongerenwerk: historisch beroep met perspectief
2011 || Paperback || Judith Metz || SWP
maandag verzonden
Van bewegen naar bewogenheid
2011 || Paperback || Andries Baart || SWP
maandag verzonden
Handboek Sociotherapie / Druk 5
theorie en praktijk voor hulpverleners in het sociaal-agogisch werkveld
2013 || Paperback || Denise de Weerd e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
"Het is prachtig, het lukt goed, we zijn enthousiast, maar we zouden graag weten wat we doen" (citaat uit: Jongerius, 1963)
Het hierboven genoemde citaat is meer dan vijftig jaar oud maar desondanks nog steeds actueel wat betreft de onduidelijkheid en de onbekendheid die het vakgebied sociotherapie kent. Dit is opvallend en bovendien een gemis, omdat talloze GGZ-medewerkers op HBO-niveau dagelijks sociotherapie beoefenen in het contact met hun cliënten; psychiatrisch verpleegkundigen, groeps...
maandag verzonden
Imaginatie, inspiratie, intuïtie
handboek antroposofische onderzoeksmethoden
2011 || Paperback || Erik Baars e.a. || SWP
Hoe maak je een diagnose van een patiënt op maat? Hoe een beeld van een leerling? En hoe vind je vervolgens de passende interventie? Hoe stuur je in een nijpende situatie? Hoe evalueer je effecten in unieke en complexe situaties?
Dit zijn vragen uit het praktische leven die een beroep doen op je individuele oordeelsvermogen. Imaginatie, Inspiratie, Intuïtie bevat praktische adviezen waarmee je je oordeelsvermogen versterkt.
In scholen, therapeutica en zorginstellingen neemt in het kader van k...
maandag verzonden
John Dewey over opvoeding, onderwijs en burgerschap
een keuze uit zijn werk
2011 || Paperback || John Dewey || SWP
John Dewey (1859-1952) wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste Amerikaanse filosoof en pedagoog van de twintigste eeuw. Zijn bekendheid en invloed strekken zich wereldwijd uit. Als reformpedagoog leverde Dewey een beslissende bijdrage aan onderwijsvernieuwing, maar stond kritisch ten opzichte van het vernieuwen-om-het-vernieuwen.
Dewey schreef over uiteenlopende pedagogische vraagstukken, waarbij hij steeds de verbinding legde tussen opvoeding, onderwijs en democratisch burgerschap. Hij...
Het begint met kijken en luisteren / druk 1
een praktische theorie voor onderwijs aan jonge kinderen
2011 || Paperback || Jenthe Baeyens || SWP
Jonge kinderen staan op een heel eigen wijze in de wereld. Ze zijn nieuwsgierig en vol verwondering. Door te spelen en te onderzoeken, in een actieve interactie met andere kinderen en volwassenen, verwerven ze nieuwe inzichten en vaardigheden en leren ze zichzelf en de wereld om hen heen steeds beter kennen en begrijpen.In dit boek staat de eigenheid van jonge kinderen centraal. Een eigenheid die vooral is te herkennen in de nieuwsgierigheid en verwondering die peuters en kleuters laten zien ...
maandag verzonden
Waar bemoeit u zich mee
bespiegelingen over de morele dilemma's in het werk van de raad voor de kinderbescherming
2018 || Paperback || Wim Theunissen || SWP
We hebben allemaal het beste voor met kinderen. Toch zijn er ouders die falen, de belangen van hun kinderen schaden, die de ontwikkeling van hun kinderen tot autonome, aangepaste en participerende volwassenen in de weg staan. Er zijn zelfs ouders bij wie een kind niet veilig is. Vinden wij. Zodat we er op zijn minst iets van moeten zeggen als naaste familie, als goede buur, als arts, leerkracht, hulpverlener of andere professional. In het belang van het kind. Zodat we er uiteindelijk toe kome...
maandag verzonden
Wij zijn een groep / druk 1
2011 || Paperback || Nathalie van Kordelaar e.a. || SWP
maandag verzonden
Alles op zijn tijd / Druk 2
het jonge kind in pedagogisch perspectief
2011 || Paperback || Sieneke Goorhuis-Brouwer || SWP || met inkijkexemplaar
Hoe moeten kinderen klaargestoomd worden voor de kenniseconomie? Door in de peuter- en kleuterperiode een goed besef van eigenwaarde te ontwikkelen! Alles op zijn tijd: eerst groei van de persoonlijkheid, dan pas leren in de strikte zin van het woord. Het sociaal-emotionele welbevinden van jonge kinderen is het opvoedingsdoel. Dit bereiken we wanneer ouders en leerkrachten kinderen volgen en uitdagen, zodat zij spelenderwijs basisvaardigheden ontwikkelen, die het fundament vormen voor het lat...
maandag verzonden
Waarden aan het werk
over kantelmomenten en normatieve complexiteit in het werk van professionals
2011 || Paperback || Tonja van den Ende || SWP
Goed werk doen wordt steeds complexer. Professionals stuiten regelmatig op normen en waarden die niet verenigbaar zijn. En zij hebben te maken met uiteenlopende belangen. Hoe gaan zij daarmee om in hun beroepspraktijk? Bewustwording van die complexiteit is van groot belang om goede keuzes te kunnen maken. Aan de hand van interviews en casuïstiek biedt Waarden aan het werk belangrijke aanknopingspunten voor het verder versterken van de normatieve leerprocessen van professionals en hun organis...