Zoekfilters
Management algemeen (50)
morgen verzonden
Positieve organisaties (Heruitgave)
100 onconventionele manieren om je organisatie echt te transformeren
2023 || Paperback || Robert E. Quinn || Boom || met inkijkexemplaar
Overwerkt en onderbenut
Veel mensen zijn overwerkt. Ze balanceren op de rand van de uitputting. Dit is een algemeen aanvaard gegeven en tegelijkertijd is er een eindeloze discussie gaande over hoe we beter om kunnen gaan met het steeds nijpender tekort aan tijd. Wat echter minder algemeen aanvaard is, is dat veel van deze mensen ook onderbenut worden. Conventionele denkwijzen en organisatieculturen zijn hier volgens Robert Quinn debet aan.
Traditionele denkwijzen doorbreken
In Positieve organ...
morgen verzonden
Het spel in de boardroom
Behavioral governance voor commissarissen
2023 || Hardcover || Jan Stolker || Boom || met inkijkexemplaar
Hoewel ons welvarende land beschikt over efficiënte organisaties, goed opgeleide bestuurders, controlerende accountants, wetten en codes, gaat het soms tóch mis. Toezichthouders lijken verblind door hun bestuurders, schieten tekort in hun ‘countervailing power’ en de maatschappij verliest haar vertrouwen.
Jan Stolker slaat na twintig jaar commissarisopleidingen aan het Erasmus Governance Institute een brug tussen de academische literatuur en de praktijkervaring van commissarissen. Met d...
Praktijkboek supply chain management
Aanpak, concepten en modellen voor operational excellence in de keten
2023 || Paperback || Marcel van Assen e.a. || Boom
morgen verzonden
Organisatiedynamica
theorie en praktijk van organisatieverandering
2023 || Paperback || Thijs Homan || Boom || met inkijkexemplaar
Ervaart u dat vertrouwde wijzen van werken niet langer effectief zijn, soms zelfs averechts werken? Zou u daarom beter inzicht willen hebben in de complexiteit van organisatieontwikkeling en performanceverbetering? Wenst u een scherper beeld van organisatiedynamiek en een overzicht van verandermethoden die echt werken? Met het bedrijfskundig raamwerk, de Cubrix, kunt u bepalen: welke organisatie-inrichting het meest geschikt is; welke cultuur de ambities van een organisatie stimuleert of afre...
morgen verzonden
Allianties voor een duurzame toekomst / Druk 1
Naar waardengedreven samenspel tussen organisaties
2023 || Paperback || Jaap Boonstra e.a. || Boom
Dit boek is een inspiratiebron voor bestuurders, toezichthouders en verandermanagers die met nieuwe samenwerkingen willen bijdragen aan een positieve en duurzame wereld.
Wereldwijde uitdagingen op het gebied van klimaat, gezondheid en welvaartverdeling noodzaken organisaties om nieuwe vormen van samenwerking te zoeken op weg naar economische en maatschappelijke verandering. Waardengedreven allianties zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn dé manier om bij te dragen aan een duurzame toekomst.
Het creëren en ontwikkelen van duurzame allianties is echter niet eenvoudig. De omgeving stelt tegenstrijdige eisen en er bestaan spanningen tussen belanghebbenden. In dit boek beschrijven de auteurs twaalf paradoxen waarmee allianties te maken krijgen en ze bieden hand-vatten om met die paradoxen om te ga...
morgen verzonden
Risicodialoog
Gericht aan de slag met de Doel-Onzeker-Doen-aanpak
2023 || Paperback || Martin van Staveren || Boom
Steekt jouw organisatie kostbare tijd en energie in ingewikkelde vormen van risicomanagement, maar levert dat maar weinig merkbare meerwaarde op? Worstelen jullie met hoe je organisatiedoelen kunt halen in een omgeving vol complexiteit en onzekerheid?
Ga dan in risicodialoog. Met deze laagdrempelige en toegankelijke aanpak kun je direct en gericht aan de slag. Dat doe je aan de hand van drie eenvoudige vragen:
1. Wat is het Doel?
2. Wat is daarbij Onzeker?
3. Wat staat ons te Doen?
Deze drie...
morgen verzonden
Van idee naar start-up / Druk 2
Een praktisch stappenplan naar product-marktfit
2023 || Paperback || Sabine Kerkemeijer-Van der Peijl e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Van idee naar start-up biedt een beproefd stappenplan voor iedereen die een onderneming wil beginnen of een idee heeft voor een nieuw product, nieuwe dienst of innovatief project. Het laat je zien hoe je een product (of dienst) ontwikkelt dat inspeelt op de behoeften van de klant en tegelijkertijd levensvatbaar is. De methode is gebaseerd op het gedachtengoed van titels zoals Lean Startup, Design Thinking en Business Model Generatie.
Dit boek begeleidt de student stap voor stap van businessid...
morgen verzonden
Ik team, wij teamen
Maak het beste van je samenwerking
2023 || Paperback || Annemarie Bleeker e.a. || Boom
Een praktisch handboek voor teamleden die zélf de regie willen pakken: vlot geschreven en to the point met mooie, concrete voorbeelden uit de praktijk.
Het lijkt zo vanzelfsprekend: een effectief team vormen en een goed teamlid zijn. Daar draaien we onze hand niet voor om. Maar is dat wel zo? Als je deel uitmaakt van een team, kijk je niet toe vanaf de zijlijn maar sta je er middenin. Dat kan flink frustrerend zijn en is soms hard werken. Een team vormen en blijven is helemaal niet zo makkel...
morgen verzonden
Veranderprikkels
18x meer kans dat het lukt
2023 || Hardcover || Renate Kamp e.a. || Boom
De zoektocht naar een aanpak die werkt, wordt steeds urgenter. Want we veranderen wat af in organisaties. Af en toe een traject met 1 vlag op 1 berg, een begin en een eind: dat was vroeger. Nu is verandering dagelijkse realiteit, met binnen en buiten meerdere vlaggen, beweeglijke bergen, onophoudelijk en alles grijpt in elkaar. In dit boek vind je een unieke combinatie van inzichten waarmee je in die chaotische werkelijkheid toch vorm kunt geven aan verandering. In welke rol je dat ook wilt: ...
morgen verzonden
Betekenis & bullshit
Waarom authentieke organisaties de toekomst hebben
2023 || Paperback || Stephan Ummelen || Boom || met inkijkexemplaar
Bedrijven streven niet langer naar het verdienen van zoveel mogelijk geld, zo zeggen ze. Stuk voor stuk claimen ze gedreven te worden door een maatschappelijke missie – of purpose – in een nieuwe manier van zakendoen: de betekeniseconomie. Maar hoeveel van deze idealen zijn echt? En hoeveel is bullshit?
Als directeur van een reclamebureau stelde Stephan Ummelen duizenden keren de vragen ‘wie ben je?’ en ‘waar sta je voor?’ Aan eenmanszaakjes en aan grote internationale merken. Aan...