Zoekfilters
Voor de HBO-docent (13)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.

morgen verzonden
Kijken is het nieuwe lezen
2023 || Paperback || J.A.A. (John) Louws || Boer, Den / De Ruiter
Over ‘ontlezen’ is de afgelopen jaren een reeks artikelen, rapporten en aanbevelingen verschenen. De bezorgdheid daarover is begrijpelijk. Het kijken naar verhalen (‘netflixen’) heeft het lezen verdrongen; voor jongeren biedt lezen niet alleen meer toegang tot verhalen. Ook het luisterboek is in opkomst.
Onder andere deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe, multimediale benadering van verhalen, met name in het onderwijs.
Dit essay wil de discussie over ontlezing verbreden.
John Louws...

morgen verzonden
De kracht van reflectie / Druk 2
2023 || Paperback || Fred Korthagen e.a. || Boom
De kracht van reflectie laat zien hoe leraren systematisch kunnen leren van praktijkervaringen. Het boek helpt om reflectie concreet en inspirerend te maken. Hierdoor wordt de professionele ontwikkeling van de leraar versterkt.
Aan de hand van vele voorbeelden en oefeningen worden de nieuwste inzichten over reflectie tot leven gebracht. Het boek bevat ook instrumenten en werkvormen om diepgaande reflectieprocessen te bevorderen, waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling verbonden ra...

morgen verzonden
Learning analytics ontcijferd
2023 || Paperback || Justian Knobbout || Boom
Onderwijsinstellingen beschikken over steeds grotere hoeveelheden studiedata. Met de juiste analyse van deze data kan het onderwijs geoptimaliseerd worden. Het gebruik van studiedata om het leren en leeromgevingen te verbeteren wordt learning analytics genoemd.
Voor velen zijn learning analytics nog onbekend terrein. Houden docenten werkelijk 24 uur per dag, zeven dagen in de week het studiegedrag van studenten in de gaten? Gaat het gebruik van studiedata vooral over het analyseren van cijfer...

morgen verzonden
Chatten met Napoleon
Werken met generatieve AI in het onderwijs
2023 || Paperback || Barend Last e.a. || Boom
Met wie uit het verleden zou jij willen chatten? Napoleon misschien?
In Chatten met Napoleon lees hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein. En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én v...

morgen verzonden
Nog wat geleerd vandaag?
Hoe kennis terugkeert in het onderwijs
2023 || Paperback || Maarten Huygen || Boom
WAT LEREN WE VAN ONDERWIJSVERNIEUWINGEN VAN VROEGER?
Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode, eerst in de VS, veel later elders en uiteindelijk ook in Nederland en Vlaanderen. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. In de VS en andere Angelsaksische landen is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstan...

morgen verzonden
Anders willen, Anders denken, Anders doen
2023 || Paperback || Marleen Kaijen || Ten Brink Uitgevers
Kan het werken aan onderwijsinnovatie op zo’n manier dat docenten een plek aan het roer innemen? En dat daarmee de innovaties hun weg vinden naar de onderwijspraktijk?
Anders willen, anders denken, anders doen. Docenten aan het roer bij onderwijsinnovatie in het hbo is geschreven voor adviseurs, coaches en leidinggevenden die zich afvragen : kan het ook anders? Dit boek vertrekt vanuit de stelling dat hiervoor andere manieren van denken en doen nodig zijn in de onderwijsorganisatie. Je word...

Perspectieven op inclusief onderwijs
2023 || Paperback || Sofie Sergeant e.a. || Gompel & Svacina
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om – in verbinding met alle actoren – werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk ...

morgen verzonden
Blended learning design / first edition
From Theory to Practice
2023 || Paperback || Barend Last e.a. || Boom
Teaching can be done in many ways: in a group or individually, face-to face or online, synchronously or asynchronously. Each of these ways requires its own approach. When you know how to combine them in the right way, you enrich the student’s learning experience. That combination is called blended learning. Activating strategies and maximizing interaction with the help of technology are essential. But what is the best blend and how do you design it?
Blended learning design answers a number ...

Innoveren met Labs 2.0
Paperback || Anja Overdiek e.a. || De Haagse Hogeschool
Sta je voor een ingewikkelde transitieopgave? En wil je die het hoofd bieden in een living lab, samen met andere stakeholders? Na onze praktische uitgave Innoveren met labs, hoe doe je dat? biedt Innoveren met labs 2.0 een bredere visie op werken in living labs.
In dit boek lees je welke belangrijke factoren de lab cultuur beïnvloeden én hoe je de bijkomende valkuilen kunt vermijden. Onderweg kom je vier aansprekende praktijkcases tegen, vijf basisregels voor een succesvol living lab en dri...

morgen verzonden
De kunst en kunde van het lesgeven
Baanbrekende literatuur over lesgeven en lerareneffectiviteit en de betekenis daarvan voor de praktijk
2023 || Paperback || Paul Kirschner e.a. || Phronese, Uitgeverij
Naar wat een uitmuntend leraar is en doet, is veel onderzoek gedaan. In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit.
Bij ieder onderzoek vatten ze samen wat het onderzoek betekent en welke lessen er geleerd kunnen worden voor de dagelijkse praktijk.
Aan bod komen:
• Hoe leraren zich doorontwikkelen na hun opleiding
• Hoe curriculum en didactiek opgebouwd kunnen worden
• Welke dida...