Zoekfilters
› Didactiek (11)
› Educatieve uitgaven al... (7)
› Onderwijs en opvoeding (5)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (38)
vandaag verzonden
Geschiedenis InZicht / Druk 1
Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs
2019 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Coutinho || ook als eBook
Om goed antwoord te kunnen geven op alle geschiedenisvragen die je als leerkracht op de basisschool krijgt van je leerlingen, moet je over voldoende basiskennis beschikken. Geschiedenis InZicht is een compact praktisch handboek met een dubbelfunctie: het biedt op een toegankelijke manier de voor de leerkracht benodigde vakinhoudelijke kennis van het verleden, en bevat de informatie, inzichten en handvatten die nodig zijn om goed geschiedenisonderwijs te geven.
In het eerste deel van dit boek ...
vandaag verzonden
Zorg voor beweging
2021 || Paperback || W. van Gelder e.a. || Alles in beweging
Over het signaleren en volgen en helpen van kinderen in hun motorische ontwikkeling met het Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen (4ST), inclusief interventiemogelijkheden voor kinderen met een bewegingsachterstand.
Zorg voor beweging in de PABO / ALO
Het 2 boeken Zorg voor beweging in de PABO en in de ALO zijn samengevoegd tot kortweg 'Zorg voor beweging'. De inhoud is hetzelfde!
vandaag verzonden
GeoWijzer / Druk 3
2020 || Paperback || Alice Peters e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Geowijzer is een overzichtelijke en toegankelijke aardrijkskundemethode voor de pabo. Het biedt studenten een goede voorbereiding op de onderwijspraktijk en is zeer geschikt voor zelfstudie. De methode behandelt de kerndoelen van Ruimte en de aardrijkskundige kerndoelen van Mens en Samenleving en Natuur en Techniek. De meest actuele thema´s en nieuwste inzichten uit het vakgebied komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor de aardrijkskundige aspecten uit de canon van Nederland. Het eerste ...
vandaag verzonden
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen / Druk 5
2023 || Paperback || Henk Huizenga e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Biedt fundamentele kennis over lezen en goed leesonderwijs;
- met aandacht voor actuele leesmethoden;
- voorzien van volop voorbeelden uit de beroepspraktijk.
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt alle belangrijke en fundamentele aspecten van leren lezen en het geven van leesonderwijs. De volgende onderwerpen komen aan de orde: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de me...
vandaag verzonden
Begrijpen met je handen / Druk 4
Een andere kijk op kind en creativiteit
2021 || Paperback || Sabine Plamper e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Als kinderen ‘mooi tekenen’ vinden we dat prachtig. Maar de eerste jaren ‘krassen ze alleen maar’. Veel volwassenen begrijpen niet wat kinderen aan het doen zijn als ze krassen, smeren of eindeloze lijnen trekken. Of waarom oudere kinderen vaak moeilijk te motiveren zijn om te gaan tekenen of schilderen − net zoals veel volwassenen trouwens.
Dit praktijkboek richt zich tot volwassenen die graag ‘iets creatiefs willen doen’ met kinderen, maar duidelijk weg willen van kleurpl...
vandaag verzonden
Pak je pen en toetsenbord / Druk 2
Schriftonderwijs in de praktijk
2022 || Paperback || Else Kooijman-Thomson || Cantal Uitgeverij
Pak je pen en toetsenbord beschrijft op toegankelijke en praktische wijze de ontwikkeling van het schrift bij kinderen in de voorschoolse periode, de onderbouw, middenbouw en bovenbouw van het primair onderwijs en in het voortgezet onderwijs(!).
Uitgangspunten daarbij zijn de schrifthandeling (i.c. de drie aspecten proces, materiaal en vorm) en de drie leesbaarheidsniveaus van schrift (identificatie, regelmaat en orde). Dat gebeurt in 12 hoofdstukken:
De schrifthandeling
Schriftonderwijs
De p...
Levensbeschouwing ontwikkelen
Didactiek voor levensbeschouwing in het primair onderwijs
2022 || Paperback || Jef De Schepper || Kwintessens
Levensbeschouwing ontwikkelen is een handboek vakdidactiek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs. In dit boek wordt levensbeschouwing in al zijn verscheidenheid belicht, met godsdienst als een van de mogelijke invullingen. Het ontwikkelen van vaardigheden vormt daarbij de leidraad.
Dankzij de heldere theoretische uitleg en de praktische voorbeeldwerkvormen leert u de kinderen een eigen visie te vormen. Dat gebeurt vanuit persoonlijke betrokkenheid in een open sfeer.
Het boek is...
morgen verzonden
Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie BAO
2011 || Paperback || Mieke van Groenestijn || Koninklijke Van Gorcum
De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen.
Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) ...
morgen verzonden
De wereld in met aardrijkskunde - Vakinhoud / Druk 1
Vakinhoud
2020 || Paperback || Anouk Adang e.a. || Coutinho || ook als eBook
Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt verwacht dat zij leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische wereldburgers. Een vak als aardrijkskunde kan daarbij ondersteuning bieden. Met behulp van de uitgave De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen.
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen...
morgen verzonden
Handboek gedrag op school - Complete set
2021 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN
In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.
Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan...