Zoekfilters
› Christelijke Hogeschoo... (25)
› Hogeschool Utrecht (15)
› Windesheim (9)
» Toon alle opties (5)
› Journalistiek (10)
› Communicatiekunde alge... (5)
› Bestuurs- en beleidsku... (2)
» Toon alle opties (7)
Studieboeken (38)
morgen verzonden
Interviewen in de praktijk / Druk 3
interviewers, geinterviewden en het interview
2013 || Paperback || Dick van der Lugt || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Interviewen in de praktijk behandelt alle aspecten van een goed interview en de kwaliteiten waarover de interviewer moet beschikken. Interviewen in de praktijk is bestemd voor studenten aan de hbo- en wo- opleidingen voor journalistiek.
morgen verzonden
Handboek verhalende journalistiek / Druk 2
2021 || Paperback || Henk Blanken e.a. || Atlas Contact || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kranten en tijdschriften kunnen zich in het internettijdperk niet meer onderscheiden met nieuws dat kort, snel, mobiel, amusant en ook nog gratis moet zijn, maar wél met eigen verhalen die grondig zijn onderzocht en bovenal meeslepend geschreven.
In het Handboek verhalende journalistiek maken Henk Blanken en Wim de Jong beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd met de technieken van de literaire non-fictie. Beide auteurs putten niet alleen uit hun lange ervaring als journalist en doce...
morgen verzonden
Economie in het nieuws / Druk 3
2021 || Paperback || Cees Banning e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Economie in het nieuws is een boek dat vragen over begrijpelijkheid en betrouwbaarheid juist centraal stelt en beantwoordt. De hoofdstukken gaan over onderwerpen variërend van inflatie tot gemeentefinanciën en zijn in willekeurige volgorde te lezen. Elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting en praktische aandachtspunten voor de journalist.
Doelgroep
Economie in het nieuws is niet alleen bedoeld voor studenten journalistiek, maar zeker ook voor reeds werkzame professionals in de media.
morgen verzonden
De journalist als zzp'er / Druk 1
2015 || Paperback || Yolan Witterholt || Boom
Vaste banen met contracten voor onbepaalde tijd zijn een zeldzaamheid aan het worden, ook in de journalistiek. Maar dat is niet de enige reden waarom steeds meer (bedrijfs)journalisten een eigen onderneming beginnen; de vrijheid van het freelance bestaan trekt ze aan. Voor jezelf beginnen is lang niet eenvoudig, want de concurrentie is moordend. Je moet de zaken dus praktisch aanpakken wil je bedrijf van de grond komen en overeind blijven.
Wil jij ook een journalistieke onderneming beginnen e...
morgen verzonden
Radio- en televisiejournalistiek / Druk 1
2004 || Paperback || Silvia Simons || Boom
Radio- en televisiejournalistiek is het complete studieboek voor de aankomend rtv-journalist. Het boek behandelt naast algemene journalistieke technieken, het maken van onderwerpen en het presenteren voor radio en televisie. Met tientallen praktijkvoorbeelden ligt de nadruk op de uitvoerende kant van het werk.
Alle denkbare aspecten van het vak komen aan bod, van juridische grenzen en journalistieke ethiek, interviewtechnieken en logistieke planningen, tot microfoongebruik, beeldcompositie, mo...
morgen verzonden
Design Thinking / Druk 2
2023 || Paperback || Teun den Dekker || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- De aanpak Design Thinking vertaald naar een eenvoudig toepasbaar model;
- bevat een uitgebreid deel over tooling en gereedschap;
- duidelijke koppeling tussen de theorie en de designpraktijk.
Hedendaagse organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer eenduidig en eenvoudig te definiëren zijn. Bij het adequaat inspelen op deze maatschappelijke vraagstukken komt de creatieve oplossingsstrategie die Design Thinking biedt goed van pas. Dit boek ont...
morgen verzonden
Handboek journalistieke ethiek / Druk 1
Morele dilemma’s in het digitale tijdperk
2021 || Paperback || Huub Evers || Boom || met inkijkexemplaar
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.
Mag je als journalist ongevraagd beeld- en geluidsopnamen maken? Hoe ver kun je gaan in het publiceren van bewerkte foto’s en filmpjes? Wat betekent de vrijheid van meningsuiting in praktijk voor de vraag wat je wel en niet publiceert? Welke grenzen kent het recht op bronbescherming en wat betekent dat voor jou als journalist? Dit zijn voorbeelden van de journalistiek ethische kwesties die in ‘Inleiding jo...
morgen verzonden
Methoden voor Journalism Studies / Druk 2
2018 || Paperback || Tom van Hout e.a. || Boom || ook als eBook
In Methoden voor journalism studies staan zes onderzoeksmethoden centraal om journalistiek op een wetenschappelijke manier te bestuderen. Met deze beknopte handleiding leer je zelfstandig een eenvoudig onderzoek opzetten, uitvoeren en verantwoorden.
Het boek bestaat uit drie delen: bevragen, observeren en doorlichten. Van elke activiteit behandelt het een kwalitatieve en een kwantitatieve variant. Achtereenvolgens komen aan bod: focusgroepen, surveys, nieuwsetnografie, experimenteel onderzoe...
morgen verzonden
Media en publiek / Druk 7
theorieën over media-impact
2014 || Paperback || Connie de Boer e.a. || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Ondervinden kinderen last van veel televisiekijken? Heeft een mediaboodschap invloed op het gedrag of de meningsvorming van mensen? Waarom en waarvoor gebruiken we de media? Niet alleen sociale wetenschappers, maar ook politici, opvoeders en anderen hebben zich de afgelopen decennia steeds meer beziggehouden met deze vragen.
In Media en publiek worden de belangrijkste theorieën besproken die binnen communicatiewetenschap gangbaar zijn en betrekking hebben op de werking van de media. Veel van...
morgen verzonden
De nieuwe journalist / Druk 1
Van traditioneel naar modern freelancen
2020 || Paperback || Sjoerd Arends e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
Een journalistieke carrière begint meestal niet met een krabbel op een contract maar op een inschrijfformulier van de Kamer van Koophandel. Steeds meer journalisten werken als freelancer. Dat is geen gemakkelijke opgave. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de Nederlandse freelancejournalisten niet of nauwelijks rondkomt.
De nieuwe journalist laat zien hoe zelfstandigen - op een uitdagende arbeidsmarkt - ruimte maken voor verhalen die zij belangrijk vinden. Sjoerd Arends en Erwin van...