Zoekfilters
Studieboeken (37)
Een overzicht van studieboeken die relevant zijn binnen het onderwijs.
morgen verzonden
Ouderschapsgroei en bufferprocessen / Druk 2
2016 || Paperback || Margreth Hoek e.a. || SWP
Wat maakt dat de ene ouder zich bijna vanzelfsprekend lijkt te ontwikkelen tot een goede opvoeder en dat bij een andere ouder het groeiproces stagneert of vastloopt? Als antwoord op deze vraag ontwikkelde Alice van der Pas het buffermodel. Ouderschapsgroei wordt gestut door vier bufferprocessen: een solidaire samenleving, taakverdeling, meta-positie en 'goede ouder'-ervaringen. Ouderschapsgroei en bufferprocessen bundelt klassiekers uit de themareeks van het tijdschrift Ouderschapskennis waar...
morgen verzonden
Supervisie / Druk 10
Gids voor supervisanten
2022 || Paperback || Erik de Haan e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Het handboek Supervisie biedt een didactische methode die professionals in mensgerichte beroepen – zoals social work, de gezondheidszorg en het onderwijs – in staat stelt om inzichten en ervaringen om te zetten in een grotere beroepsbekwaamheid. Het benadert theorie, methodes en praktijk vanuit het perspectief van de supervisant en geeft antwoord op vragen als: Wat is supervisie? Hoe werkt het? Wat heb je eraan?
Essentiële informatie over de supervisiereis wordt verlevendigd met concrete...
morgen verzonden
Handboek Sociotherapie / Druk 5
theorie en praktijk voor hulpverleners in het sociaal-agogisch werkveld
2013 || Paperback || Denise de Weerd e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
"Het is prachtig, het lukt goed, we zijn enthousiast, maar we zouden graag weten wat we doen" (citaat uit: Jongerius, 1963)
Het hierboven genoemde citaat is meer dan vijftig jaar oud maar desondanks nog steeds actueel wat betreft de onduidelijkheid en de onbekendheid die het vakgebied sociotherapie kent. Dit is opvallend en bovendien een gemis, omdat talloze GGZ-medewerkers op HBO-niveau dagelijks sociotherapie beoefenen in het contact met hun cliënten; psychiatrisch verpleegkundigen, groeps...
morgen verzonden
Hersenletsel: begrijpen en begeleiden / Druk 1
2020 || Paperback || Rachèl Kemps e.a. || Boom
Hersenletsel heeft ingrijpende gevolgen voor de getroffenen en hun naasten, maar deze gevolgen zijn niet altijd zichtbaar. Juist de onzichtbare gevolgen leiden vaak tot de grootste veranderingen in het dagelijks leven. In Hersenletsel: begrijpen en begeleiden wordt uitleg gegeven over het functioneren van de hersenen en over de oorzaken en gevolgen van hersenletsel. Daarnaast wordt uitgewerkt hoe met de gevolgen kan worden omgegaan.
Dit boek is de opvolger van Hersenletsel: achtergronden en a...
morgen verzonden
Leefklimaat in de klinische forensische zorg / Druk 1
2021 || Paperback || Peer van der Helm e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
In Nederland worden cliënten en patiënten in de gesloten psychiatrische zorg en TBS, die vaak een bedreiging voor zichzelf en anderen vormen, of ernstige delicten hebben gepleegd, behandeld op leefgroepen, begeleid door hbo-opgeleide sociotherapeuten (groepswerkers). Zij hebben de moeilijke taak om dagelijks een balans te vinden tussen flexibiliteit in therapeutisch handelen, nodig voor herstel en controle, nodig om chaos en agressie op de groep te voorkomen.
Met hun vakkennis en ervaring z...
morgen verzonden
Handboek rehabilitatie voor zorg en welzijn / Druk 3
Ondersteuning van maatschappelijke participatie en herstel
2016 || Paperback || Lies Korevaar e.a. || Coutinho || ook als eBook
Mensen met een fysieke, zintuiglijke, cognitieve of psychische beperking kunnen moeite hebben met het functioneren in de maatschappij. Zij worden vaak belemmerd in het vervullen van sociale rollen en in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Rehabilitatie richt zich op de ondersteuning van maatschappelijke participatie en slaat een brug tussen de maatschappij en de zorg. Zowel zorgprofessionals als sociaal werkers gaan uit van de wensen en eigen kracht van mensen met beperkingen en onders...
morgen verzonden
Ontwikkelingspedagogiek / Druk 2
pedagogiek in breder perspectief
2019 || Paperback || Jan Willem de Graaf e.a. || Boom
Bij de opvoeding van ieder kind spelen de omgeving waarin het kind opgroeit en zijn biologische mogelijkheden een heel belangrijke rol. In Ontwikkelingspedagogiek wordt de wisselwerking tussen deze twee factoren uitvoerig behandeld. De verschillende disciplines die zich bezighouden met de (neuro-)psychologische ontwikkeling en de opvoeding van het kind worden samengebracht en kritisch besproken.
Het boek start met een algemeen gedeelte waarin opvoedingsstijlen, visies, gezinstypen, opvoeding...
morgen verzonden
Als opvoeden niet vanzelf gaat / Druk 3
2022 || Paperback || Liesbeth van Hoof || ThiemeMeulenhoff bv || met inkijkexemplaar
Alle kinderen zijn op opvoeding aangewezen. Binnen de vanzelfsprekendheid van een pedagogische relatie en de wederzijdse betrokkenheid tussen opvoeder en kind ontwikkelt het kind zich op weg naar volwassenheid. Meestal verloopt dit proces zonder al te veel problemen, al kunnen ouders hier nog wel eens onzeker over zijn.
Die onzekerheid kan in het algemeen ondervangen worden door een goede voorlichting of opvoedingsondersteuning. Bij zo’n tien tot vijftien procent van de kinderen verlopen o...
morgen verzonden
Praktijkboek sociologie / Druk 15
2022 || Paperback || Harry Hendrix e.a. || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
De sociologische theorie helpt de zorgverlener om meer inzicht te krijgen in het eigen gedrag, dat van cliënten en hun problemen. De theorie maakt ook duidelijk hoe belangrijk het is om de omgeving te betrekken bij de aanpak van die problemen, want juist daar liggen veel kansen. Het Praktijkboek sociologie maakt de praktische kant van de theorie inzichtelijk aan de hand van uiteenlopende en aansprekende praktijksituaties. Het laat zien hoe zorgverleners hun kennis van de sociologische theori...
morgen verzonden
Het herstel van het gewone leven / Druk 4
2013 || Paperback || Wim ter Horst || Bohn Stafleu van Loghum
Het herstel van het gewone leven is een handreiking aan dagelijkse opvoeders – ouders, onderwijsgevenden, groepsleiders, gezinsverzorgenden en hun begeleiders – bij problematische opvoedingssituaties. Het opvoedingsproces kan door allerlei oorzaken schijnbaar hopeloos vastlopen. Zo vast dat er maar één uitweg mogelijk lijkt: het toepassen van specialistische therapieën en technieken – met alle kostbare moeite, tijd en geld die daarmee gemoeid zijn. Soms is dat inderdaad onvermijdelij...