Zoekfilters

Verschijningsjaar
2024 (2)

Resultaten (3)

14,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Hoe de kloof tussen hoog en laag opgeleid ontstond

en de consequenties ervan

2024 || Paperback || Bart Nooteboom || Aspekt B.V., Uitgeverij

De kloof tussen laag en hoog opgeleiden heeft een lange geschiedenis, sinds de Renaissance, in de 16e eeuw, en zij groeit nog steeds. Zij veroorzaakt discriminatie en vooroordeel, en gaat samen me een kloof in inkomen.

Die kloof is funest, niet alleen voor de betrokken laag opgeleiden, maar voor de samenleving als geheel, inclusief de hoogopgeleiden. Groei van begrip, kennis en vaardigheid vergt assimilatie en accommodatie, en de kloof belemmert vertrouwen, wat de reikwijdte van assimilatie e...

17,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Draai de Verlichting wat lager

rede, taal, bedreigingen voor de democratie

2022 || Paperback || Bart Nooteboom || Aspekt B.V., Uitgeverij

We moeten de Verlichting behouden. Maar we zullen ook de tekortkomingen ervan onder ogen moeten zien, in beperkingen van de rede, de rol van emoties, en de fundamentele dubbelzinnigheid van taal. Als we dat niet doen, zien we de wereld verkeerd en zijn we blind voor sommige bedreigingen voor de democratie. Van de weeromstuit kan dan de Verlichting helemaal uit gaan. Erkenning van de tekortkomingen is nodig om de Verlichting te behouden. De auteur bespreekt 12 bedreigingen voor de democratie,...

14,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Ontwerp van een samenleving

Vijf pilaren van de makende mens

2024 || Paperback || Bart Nooteboom || Aspekt B.V., Uitgeverij

Dit boek geeft het ontwerp van een samenleving op basis van de vijfvoudige causaliteit van handelen van Aristoteles: de ‘efficiënte, materiële, formele, conditionele, en exemplarische oorzaak. Er is voor elke oorzaak een hoofdstuk.

De gewenste samenleving is gericht op de bloei van ‘Homo Faber’ en ‘Homo Ludens’; het maken van dingen en het spelen, experimenteren met dingen. Cruciaal hierin is het vermogen tot ‘assimileren’ en ‘accommoderen’, het leren door absorptie en het...