Zoekfilters
Resultaten (11)
morgen verzonden
Samenwerkend leiderschap
Zes invloeden die het verschil maken
2020 || Hardcover || Peter M. DeWitt || Bazalt Educatieve Uitgaven
Wat voor schoolleider wil je zijn? Vanuit welke focus geef je leiding? En waar begin je als je het leerproces wilt optimaliseren?
Het onderwijs verbeteren begint volgens Peter DeWitt bij de feiten. Daarvoor haakt DeWitt aan bij het baanbrekende werk van onderwijswetenschapper John Hattie. Die bracht het effect van 250 invloeden op het leerproces in kaart. Uit dit onderzoek kiest DeWitt zes invloeden waar je je als schoolleider op kunt richten. Het zijn invloeden die zich bij uitstek richten ...
morgen verzonden
Slim Leren
Wat jij kunt doen (of laten) om ergens goed in te worden
2021 || Paperback || Bradley Busch e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe bereikt een sporter de top? Hoe wordt een vlogger succesvol? Hoe worden mensen écht goed in wat ze doen?
Vrijwel niemand wordt ‘zomaar’ succesvol. Er zijn bepaalde gewoontes die helpen om ergens goed in te worden. En die gewoontes kan iedereen zichzelf aanleren. Jij dus ook!
Over die gewoontes gaat dit boek. Met de tips uit Slim leren wordt het gemakkelijker om je doel te bereiken, wat dat doel ook is. Misschien wil je dit jaar overgaan op school. Of je examen halen. Misschien wil j...
morgen verzonden
Teken je les
Hoe je met tekeningen het leerproces ondersteunt
2020 || Paperback || Rachel Levi || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Teken jij weleens in je les? Tekeningen zijn heel nuttig om je uitleg te verhelderen. Ze helpen leerlingen om de lesstof te begrijpen, analyseren en onthouden. Ons brein kan immers beter informatie opnemen als er zowel woorden als beelden worden gebruikt.
Denk je nu: “Ja, maar … ik kan echt niet tekenen!”, dan is dit boek geschikt voor jou! Rachel Levi laat in dit boek zien hoe je snel en simpel beeldtaal kunt gebruiken in je lessen. Haar methode is eenvoudig. Zo eenvoudig, dat ze inmid...
morgen verzonden
De Leeruitdaging - beknopte uitgave
Diep leren in de leerkuil
Hardcover || James Nottingham || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Dit boekje is een beknopte uitgave van het boek De Leeruitdaging van James Nottingham. Met de Leeruitdaging wordt leren een boeiende, prikkelende en gezamenlijke inspanning van leerling en leraar. De Leerkuil vormt de kern van de Leeruitdaging. Je zit in de Leerkuil als je onopgeloste of tegenstrijdige ideeën hebt over datgene wat je probeert te begrijpen. Je maakt dan een cognitief conflict door. Door leerlingen uit te nodigen in de Leerkuil te stappen daag je ze uit om te komen tot diep le...
morgen verzonden
Frustratie is frustrerend / Druk 2 (Heruitgave)
2020 || Hardcover || William Mulcahy || Bazalt Educatieve Uitgaven
Sam gaat een dagje naar het strand, maar alles gaat mis. De dag
begon al vervelend en nu is het allemaal nog erger geworden,
want hij krijgt zijn vlieger niet de lucht in. Sam voelt zich heel
gefrustreerd en schopt in het zand, roept boze woorden en hij wil
alleen nog maar terug naar huis. Lukt het Sam om rustig te worden
en weer te gaan genieten van het strand? Een zeer herkenbaar
verhaal waarin kinderen een doeltreffend hulpmiddel aangeleerd
krijgen om effectief met frustratie om te gaan.
F...
morgen verzonden
De Leeruitdaging voor jonge kinderen
Diep leren in de Leerkuil
2020 || Hardcover || James Nottingham e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Als kinderen leren fietsen, zullen ze in het begin wankelen. We moedigen ze dan aan om door te gaan, want we weten dat ze dit wankelen nodig hebben om te leren fietsen. Maar wanneer kinderen wankelen tijdens andere activiteiten, schieten we ze vaak meteen te hulp. Daarmee onderbreken we onbedoeld het leerproces.
Dit boek laat zien hoe je jonge kinderen kunt leren om te leren. ‘Wankelen’ (ofwel: het even niet weten, een cognitief conflict ervaren) is daarbij een essentieel onderdeel. Je ku...
morgen verzonden
Breinhelden voor groep 7-8
Doordacht werken aan executieve functies
2020 || Paperback || Belinda Herrewijn e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Samen met Breinhelden Effi en Furon leren je leerlingen hoe ze hun Breinkrachten kunnen versterken. Bijvoorbeeld de kracht om hun aandacht bij een taak te houden, de kracht om een reactie even uit te stellen of de kracht om met veranderingen om te gaan. Volgehouden aandacht, flexibiliteit, doelgericht doorzetten, emotie-regulatie, plannen en metacognitie zijn een aantal executieve functies ofwel regelfuncties van ons brein. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen.
Ex...
morgen verzonden
Pocketboek Differentiëren
2020 || Paperback || Peter Anstee || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Iedere leerling is anders. Leerlingen beginnen dan ook vanuit verschillende uitgangssituaties en met verschillende vaardigheden aan een taak. Daarnaast verschillen ze in leerstijl en in leertempo.
Door te differentiëren houd je rekening met deze verschillen en zoek je voor iedere leerling de beste leerroute.
Dit boekje biedt praktische strategieën om te differentiëren; om iedere leerling bij je lessen te betrekken, te motiveren en het beste uit hem te halen.
morgen verzonden
Leren anders organiseren
De praktijk van scholen die het jaarklassensysteem loslaten
2020 || Hardcover || Jeroen Imants e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Veel scholen lopen binnen de huidige organisatie van het onderwijs tegen grenzen aan. Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe geef je leraren een minder geïsoleerde positie?
De sterk veranderde samenleving lijkt te vragen om een andere inrichting van het onderwijs. Diverse scholen kiezen er daarom voor om hun organisatie te ontschotten: de jaarklassen maken plaats voor grotere eenheden. Kinderen le...
morgen verzonden
Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak
voor elke groep en ieder vak
2020 || Paperback || Spencer Kagan || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.
Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ‘normaal’ groep...