Zoekfilters
› Instondo (24)
› Koninklijke Van Gorcum (4)
› Maak je eigen onderwij... (4)
» Toon alle opties (4)
Studieboeken (51)
maandag verzonden
De Gouden Weken 2.0
Groepsvorming en ouderbetrokkenheid
2020 || Paperback || Boaz Bijleveld || Eduforce || met inkijkexemplaar
De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen.
Groepsvormende activiteit...
maandag verzonden
Bewegingsonderwijs in het speellokaal / Druk 3
2018 || Hardcover || Ruud ter Haaft e.a. || Werkgroep Bewegingsonderwijs
Het boek is een bronnenboek voor bewegingsonderwijs aan kleuters in het speellokaal. Het bevat bewegingsactiviteiten, speelactiviteiten waarbij kinderen verschillende bewegingservaringen opdoen. Aandacht wordt besteed aan de zorg voor bewegingsontwikkeling.
maandag verzonden
Lezen en schrijven doe je samen / Druk 2
Een ontwikkelingsgerichte didactiek voor het lezen en schrijven in groep 3 en 4
2022 || Paperback || Bea Pompert || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Lezen en schrijven doe je samen is een handboek voor iedereen die jonge leerlingen wil leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. In andere aanpakken gaan leerlingen dikwijls in hun eentje door een leesmethode heen. In dit boek ligt de nadruk op lezen en schrijven met elkaar, in de groep én samen met de leerkracht.
In dit boek lees je hoe je lees- en schrijfactiviteiten kunt verbinden aan thema’s en onderwerpen waar jonge lezers warm voor lopen. Thema’s die relevant, actueel ...
maandag verzonden
Honderduit!
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
2019 || Paperback || Jack Duerings e.a. || Expertisecentrum Nederlands
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
In het boek Honderduit! presenteren we krachtige routines waarmee je doelgericht aan mondelinge vaardigheden kunt werken van groep 1 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs. Dit nieuwe routineboek is vergelijkbaar met het succesvolle Op Woordenjacht in zijn opbouw en praktische insteek. Een routine in Honderduit! is een verzameling van mogelijke activiteiten rondom de verschillende doelen in het mondelinge t...
maandag verzonden
Sociale constructie
Een uitnodiging tot het cocreëren van onze toekomst
2025 || Paperback || Loek Schoenmakers e.a. || Uitgeverij Van Gorcum
Sociale constructie
Een uitnodiging tot het cocreëren van onze toekomst
“Dit boek is een intellectuele uitdaging. Hoe zouden we – anders dan we misschien gewend zijn – vanuit een constructief perspectief naar de werkelijkheid kunnen kijken? Stel dat je de aloude veronderstellingen loslaat en de zo vanzelfsprekende waarheid, objectiviteit en kennis in twijfel trekt? Wat betekent dit dan?
Het avontuur genaamd sociale constructie heeft met haar uitdagende ideeën vele kennisdisciplines be...
maandag verzonden
In goede handen / Druk 1
handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit
2014 || Hardcover || Jos van Remundt || Koninklijke Van Gorcum
Ik heb in vele organisaties gewerkt. Telkens was en is mijn verbazing groot: hoe kan het dat mensen zich zo opsluiten in hun eigen hokje, hun eigen gelijk. Iedere poging om jonge mensen te leren dat de wereld groter is dan hun eigen denkraam, heeft mijn warme ondersteuning. Ik ben ervan overtuigd, dat In Goede Handen een bijdrage levert aan het vergroten van het wereldje van onze schoolkinderen. Zodat zij nieuwsgierig kunnen worden naar de levensbeschouwing van anderen in plaats van daar bang...
maandag verzonden
Sociaal functioneren van kinderen op de basisschool
2019 || Paperback || Francine Jellesma || SWP || met inkijkexemplaar
Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor
velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.
In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotio...
maandag verzonden
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
2019 || Paperback || Suzanne van Assenbergh || Instondo
Er is veel te doen rond het thema hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit. Dat is niet voor niets. Het komt namelijk vaker voor dan je denkt: een op de vijf mensen blijkt hooggevoelig. Als leerkracht krijg je hier dus geregeld mee te maken. Daarom is het nodig om meer over hooggevoeligheid te weten en vooral: weten hoe je ermee om kunt gaan. Wat betekent het voor je handelen in de klas? Met welke interventies of aanpassingen maak jij het verschil voor deze kinderen?
In deze publicatie laat de au...
maandag verzonden
OMGAAN MET SCHEIDING OP SCHOOL
|| Paperback || Pieter Stoop || Instondo
In een schoolklas zitten gemiddeld drie leerlingen die opgroeien in een stiefgezin, twee in een één-oudergezin en één kind groeit op met een zogenaamd co-ouderschap. Juist de leerkracht is voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een veilige, stabiele thuissituatie dé steunfiguur die het wezenlijke verschil kan maken tussen het kwijtraken van de weg of het zicht houden op een nieuwe toekomst. School is voor deze kinderen de aangewezen plek om te worden (h)erkend in hun verdr...
maandag verzonden
De 10 principes van de intern begeleider
Een verdieping op De Toekomst van de Intern Begeleider
2022 || Hardcover || Luc F. Greven || Instondo
Scholen zoeken nog steeds naar de ideale positie van
de intern begeleider. Al 10 jaar lang en dat is een goede
gewoonte. Dat denken over de beste plek voor de IB’er
moet namelijk samen op gaan met het denken over de
ontwikkeling van de school. Doordat het onderwijs zich
blijft ontwikkelen, zal ook de intern begeleider blijven
meebewegen. Het is een mooi fenomeen: zonder dat er wet
of regelgeving aan te pas komt. Geen reuzenstappen, geen
kanteling, maar geleidelijk en aanhoudend.
Het zijn va...