Technisch lezen in een doorlopende lijn / Druk 6

Een praktisch handboek voor de basisschool

Voorzijde
Achterzijde
34,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789493336209
Uitgever: Uitgeverij Pica
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Marita Eskes
Druk: 6
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
Vervanger van: 9789065082886
NUR: Onderwijs en opvoeding

Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.

Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed leren lezen van belang is, hoe het proces van technisch lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan wordt gegeven in de klas. In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven.

In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen ‘de code kraken’: ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technisch-leesonderwijs daarmee is afgerond: ook in de groepen 7 en 8 is onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school. Deze moeten door onderwijskundig leiders goed neergezet én bewaakt worden.

Dit handboek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag die veel scholen herhaaldelijk stellen: ‘Hoe ziet goed leesonderwijs eruit in de dagelijkse praktijk?’