De empathische organisatie

Voorzijde
Achterzijde
29,99
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789492790217
Uitgever: Nubiz
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Henk Noort
Druk: 1
Pagina's: 320
Taal: Nederlands
NUR: Bedrijfskunde algemeen

Tegenwoordig is elke organisatie een glazen huis. Dat is een probleem, want het vermogen om zich te verplaatsen in de positie van hun klanten, medewerkers en andere stakeholders is binnen veel organisaties onvoldoende ontwikkeld. En empathie is nu juist een cruciale succesfactor.

Om beter te kunnen inspelen op de behoeften van klanten en medewerkers en grip te houden op de reputatierisico’s investeren steeds meer bedrijven – waaronder Zappos, Microsoft en Ford, maar ook talloze Nederlandse en Belgische bedrijven – daarom in hun empathische kwaliteiten. Die zogenoemde ‘corporate empathy’ heeft alleen maar voordelen: betere leiders, betere producten, aantrekkelijker voor talent, trouwere klanten en meer omzet. Organisaties die hoog scoren op de empathie-index groeien twee keer zo hard en maken 50% meer winst. Er is een sterke positieve correlatie tussen empathie enerzijds en groei en productiviteit anderzijds.

Henk Noort deed vijf jaar intensief onderzoek naar de positieve effecten van empathie. Hij sprak vele toonaangevende experts en bestudeerde de laatste (wetenschappelijke) onderzoeken en cases. Aan de hand van uiteenlopende praktijkvoorbeelden en diepgaande inzichten – zoals het Harley Davidson-effect en Het Menselijkheidsbeginsel – en diverse praktische tools – zoals De Empathiekaart en De 6 Regels voor Empathisch Leiderschap – helpt dit echte hoe-boek ambitieuze bestuurders, managers en professionals om hun organisatie empathischer en daarmee succesvoller te maken.

>> Henk Noort studeerde cognitieve psychologie en werkte als onderzoeker voor onder meer het CBS, de UvA, het ISK en Motivaction. In 2008 richtte hij met oud-collega’s het onderzoeksbureau StakeholdersLab op. Hij publiceerde 5 boeken over uiteenlopende psychologische onderwerpen en schreef talloze artikelen voor onder meer De Psycholoog, Communicatie, Het Reputatieblog, Psychologie Magazine en Intermediair. Hij was 3 jaar lang columnist van het FD en is mede-initiatiefnemer en jurylid van de Stakeholder Management Award, een vakprijs voor best practices in stakeholdermanagement.