Education on the Dalton Plan: De Terugkeer naar de Bron.
Meer dan honderd jaar na de oorspronkelijke publicatie verschijnt Helen Parkhursts (1886-1973) invloedrijke werk Education on the Dalton Plan opnieuw. Dit boek uit 1922 verwoordt de fundamentele principes van het Dalton Laboratory Plan, een onderwijspedagogisch gedachtegoed dat in een recordtijd de boeken van Montessori op de bestsellerslijsten voorbijstreefde.
Wij brengen deze klassieker opnieuw uit met de intentie om ‘back to the future’ te gaan. Hoewel Parkhursts teksten tegenwoordig vooral via secundaire bronnen of moeilijk verkrijgbare herdrukken (de laatste was in 1994) worden bestudeerd, is het blijvend onderzoeken van de eigen ‘roots’ noodzakelijk om de pedagogische en filosofische waardenoriëntatie van het daltononderwijs vorm te geven.
Parkhurst schreef dit handboek voor leraren in een tijd van snelle, stormachtige groei van het Dalton Plan in landen als Groot-Brittannië, Japan, China en Rusland. Haar missie was om het ‘lock step teaching’ te doorbreken en onderwijs te revitaliseren door leerlingen meer zelfstandigheid, vrijheid en zelfverantwoordelijkheid te bieden.
Zelfs na een eeuw is dit boek een geweldige bron voor citaten, vergezichten en oplossingen voor de hardnekkige problemen van het 21ste-eeuwse onderwijs. Het is een oproep om het kind een stem te geven in zijn eigen leven en leren.
Dit moderne, fysieke exemplaar van Education on the Dalton Plan zou op de boekenplank van elke daltonschool moeten staan.