juristnet handboeken praktijk Kwaliteitszorg in de praktijk

Voorzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789491461194
Uitgever: Mijnbestseller B.V.
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: GM van Duin
Druk: 1
Pagina's: 80
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2013
NUR: Mens en maatschappij HOGER ONDERWIJS

Het woord kwaliteit stamt van het Latijnse `qualitas dat eigenschap, karakter of hoedanigheid betekent.

Wij verstaan onder het begrip `kwaliteit : het geheel van kenmerken en eigenschappen van een product of dienst dat bijdraagt tot het vermogen ervan om bepaalde behoeften te bevredigen. Dat kan door kwaliteitszorg. De inspanningen van organisaties om kwalitatief goede producten/diensten te leveren, wordt aangeduid met de term Kwaliteitszorg. We definiƫren kwaliteitszorg als het aspect van

de totale managementfunctie dat het kwaliteitsbeleid bepaalt en tot uitvoer brengt.

Uit deze definitie volgt dat kwaliteitszorg betrekking heeft op alle activiteiten en beslissingen, plus de daarbij gebruikte methoden en middelen, die gericht zijn op het vaststellen, bereiken en behouden van het gewenste kwaliteitsniveau. De activiteiten en Kwaliteitszorg beslissingsbevoegdheden moeten aan mensen toegewezen worden en

gecoƶrdineerd worden. Ook dat behoort tot de kwaliteitszorg. Onder een kwaliteitssysteem wordt verstaan de organisatiestructuur, verantwoordelijkheden, procedures,

processen en voorzieningen voor het ten uitvoer brengen van kwaliteitszorg.

Kwaliteitszorg omvat vier deelgebieden