Handelingsgericht werken in passend onderwijs / Druk 2

achtergronden, aanpak en hulpmiddelen

Voorzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Handelingsgericht werken in passend onderwijs / Druk 2

ISBN: 9789491269134
Uitgever: Perspectief Uitgevers
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Erik van Meersbergen Peter de Vries
Druk: 2
Pagina's: 260
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2017
Vervanger van: 9789491269073
NUR: Onderwijskunde

Handelingsgericht werken is niet meer weg te denken uit het onderwijs. In veel landen zien we de ontwikkeling om leerlingen met een beperking binnen het reguliere onderwijs te houden. Uitgaan van onderwijsbehoeften staat centraal. De Needs Based Approach verbinden we in het handelingsgericht werken aan afstemmen op verschillen tussen leerlingen. Een koppeling met passend onderwijs ligt dan ook voor de hand.

De auteurs tonen dat handelingsgericht werken méér is dan een werkwijze met groepsoverzichten en groepsplannen. De principes worden consistent uitgewerkt en daardoor biedt het zowel een denk- als werkkader waarbinnen interpretaties en keuzes mogelijk zijn en waarbij de leraar als pedagoog en didacticus aangesproken wordt. Dit veel geprezen boek onderscheidt zich niet alleen door de focus op verbindingen tussen handelingsgericht werken en passend onderwijs, en door kaders en bruikbare modellen te bieden die ontbreken in andere publicaties over handelingsgericht werken. Het biedt bovendien veel praktijkvoorbeelden en een website met in het onderwijs ontwikkelde hulpmiddelen:

- bij het vormgeven van handelingsgericht werken in passend onderwijs;

- die de leraar kan inzetten bij het afstemmen op de onderwijsbehoeften;

- voor het team om passend onderwijs binnen de school vorm te geven en te ondersteunen.

Dit boek behandelt handelingsgericht werken en passend onderwijs integraal: vanuit de onderwijskundige invalshoek, professioneel gedrag van de leraar, de historische en maatschappelijke context en het orthopedagogisch denken. Daarbij worden ze toegelicht vanuit de praktijk en evidence based werken. De auteurs hebben voor de verschillende onderwijsprofessionals een rijk aanbod gecreëerd, hoewel de leraar steeds centraal blijft staan.

Bestemd voor: leraren, docenten, interne- en ambulante begeleiders, ondersteunings- en zorgcoördinatoren, begeleiders passend onderwijs, remedial teachers, gedrags-, reken-, taal-, dyslexie-, autisme-, het jonge kind-specialisten, onderwijsbegeleiders, collegiale consultanten en schoolbegeleiders.