Bootleg paintings

Voorzijde
32,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789491262562
Uitgever: Exhibitions International
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Dieter Durinck Céline Mathieu Gabriela González
Druk: 1
Pagina's: 128
Taal: Engels
Verschijningsjaar: 2023
NUR: Kunst algemeen

Als beeldend kunstenaar, ontwerper en uitgever is Dieter Durinck (°1982) van allerlei markten thuis. In zijn diverse oeuvre komen verschillende materialen, tech- nieken en thema’s steeds op bijzondere wijze samen. Eén van deze belangrijke thema’s is de spanning tussen de reproductie en het origineel, een onderwerp dat duidelijk terugkomt bij de Bootleg Paintings.In de traditie van de schilderkunst zijn kopieën en hommages een eeuwenoud fenomeen. Dieter Durinck geeft deze klassieke trend echter een geheel nieuwe en persoonlijke interpretatie in zijn Bootleg reeks. Op zijn eigen manier vertaalt Durinck hier bekende en minder bekende werken uit de twintigste eeuw door deze te herschilderen in een combinatie van felgroene en zwarte olieverf. Deze verzameling is ondertussen uitgegroeid tot een vijftigtal kunstwerken van erg uiteenlopende kunstenaars. Hiermee brengt hij niet alleen een hulde aan deze kunstgeschiedenis maar stelt hij ook in vraag hoe wij deze werken vandaag leren kennen en ervaren, eerder als een reproductie dan als een origineel. Of in de woorden van John Berger: the uniqueness of the original now lies in it being the original of a reproduction (Ways of Seeing 21). Durinck kiest zelf welke werken hij opneemt binnen de reeks, waardoor er een erg persoonlijke visie op de geschie-denis ontstaat. De niet te onderschatten subjectiviteit van deze bijzondere kunst- collectie wordt extra in de verf gezet door Durincks giftig groene bril, die zowel refereert aan de gelijkende groene computerschermen uit de jaren tachtig als doet denken aan de nachtvisie-beelden typerend voor Golfoorlog I.Posture Editions N° 51 vormt een overzichtswerk van deze betekenisvolle verzameling schilderijen en reflecteert op Durincks kunstgeschiedenis met teksten van Céline Mathieu en Gabriela González. Met haar A4-formaat en linnen harde kaft acteert het boek als een klassiek kunsthistorisch naslagwerk over de twintig- ste eeuw. Het is niet enkel een ode maar ook een sluitstuk van een tijdperk, en tegelijk een weerspiegeling van onze hedendaagse obsessie met het oneindige spel tussen reproductie en origineel.