De Wereld op Zuid / druk 1

Bouwen aan een brede School

Voorzijde
Achterzijde
24,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789490322045
Uitgever: Jap Sam Books
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Eleonaar Jap Sam Theo Kupers Jannes Linders
Druk: 1
Pagina's: 140
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
NUR: Bouwkunst, architectuur

De Wereld op Zuid. Bouwen aan een brede schoolEleonoor Jap Sam, Theo Kupers, Jannes Linders [red.]De Wereld op Zuid is als eerste brede school in Rotterdam-Zuid, een belangrijke schakel in een gebied waar momenteel één van de grootste stedelijke vernieuwingsoperaties in Nederland plaatsvindt. Deze integrale aanpak heeft als doel de sociale, economische en ruimtelijke kwaliteiten van de naoorlogse wijken te verbeteren. De multifunctionele accommodatie is geheel gebouwd voor kinderen tot twaalf jaar, waarbij naast ruimte voor onderwijs en buitenschoolse activiteiten veel aandacht is besteed aan goede ontmoetingsruimten voor ouders en excellente speelpleinen en sportzalen die aanzetten tot ontmoeting en beweging. Waarom werd dit onderwijsgebouw ontwikkeld door woningcorporatie Vestia? Hoe is het proces van toenadering tussen de participanten in zijn werk gegaan? Wat zijn de ontwerpideeën achter het gebouw geweest? Hoe wordt de samenwerking tussen de verschillende partners ervaren door ouders en gebruikers? De Wereld op Zuid. Bouwen aan een brede school geeft in woord en beeld een inzicht in de totstandkoming en ingebruikname van dit project. Dit boekt toont de bevlogenheid van de betrokkenen in het proces, benoemt de valkuilen bij het ontwikkelen van een brede school en geeft een caleidoscopisch beeld van de totstandkoming van de Wereld op Zuid. Fotograaf Jannes Linders portretteerde de participanten en kinderen in het nieuwe gebouw. De tekstbijdragen en essays van gerenommeerde auteurs presenteren dit project tegen de achtergrond van de sociaal-maatschappelijke, economische en culturele ontwikkelingen in de stad Rotterdam. Dit boek kan dienen als een informatief naslagwerk voor schoolbesturen en beleidsmakers, maar is tevens inhoudelijk boeiend voor geïnteresseerden in jongerencultuur, architectuur en fotografie.