Een Meester in Leren / Druk 1

Van operant conditioneren tot metacognitie

Voorzijde
34,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel

Het boek Een meester in leren is geschreven naar aanleiding van de behoefte van studenten van lerarenopleidingen aan een praktisch, leesbaar, en studeerbaar boek over leertheorieën en leerprocessen. Dit boek voorziet in die behoefte, doordat het in heldere taal geschreven is en vol staat met praktijkvoorbeelden van de wijze waarop leertheorieën in de dagelijkse onderwijspraktijk van het voorgezet onderwijs (algemeen voortgezet onderwijs en (v)mbo) toegepast kunnen worden.

Er worden aanknopingspunten, aanwijzingen en tips gegeven om te komen tot concreet handelen in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Deel I van het boek gaat over de drie grote leertheorieën: het behaviorisme, het cognitivisme en het constructivisme. In deze drie leertheoretische stromingen die elkaar min of meer opvolgen in de tijd, wordt er telkens anders aangekeken tegen de aard van leren. Volgens de behavioristische leertheorie is leren het aan- of juist afleren van gedrag. In de cognitivistische leertheorie wordt leren gezien als een informatieverwerkingsproces en volgens de constuctivistische leertheorie is leren het (gezamenlijk) construeren van kennis. In deel I staan vragen centraal als: Hoe wordt er geleerd? Wat wordt er geleerd? Wat is de rol van jou als leraar daarin?

Deel II van het boek gaat over leerprocessen. In de literatuur over leerprocessen worden allerlei onderwijskundige concepten beschreven, zoals motivatie, executief functioneren en metacognitie. Deze concepten worden uitgelegd en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. In deel II staan vragen centraal als: Hoe motiveer je leerlingen? Wat houdt executief functioneren in? Wat kan je als leraar doen om metacognitieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren?

Dit boek is geschreven door bevlogen lerarenopleiders met de overtuiging dat onderwijskundige kennis een heel praktische toepassing kent in de onderwijspraktijk en dat deze kennis van belang is om een goede leraar te worden. We hopen dat je als lezer van dit boek theorie over leren zult waarderen en dat het boek je helpt om een meester in leren te worden!