Leraren opleiden in een superdiverse samenleving

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Leraren opleiden in een superdiverse samenleving

ISBN: 9789463791014
Uitgever: Acco
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Tom F.H. Smits Paul Janssenswillen Wouter Schelfhout
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2019
NUR: Onderwijs en opvoeding

Wonen, werken of naar school gaan in de grootstad Antwerpen betekent ondergedompeld

worden in superdiversiteit. Superdiverse gemeenschappen zien we in België

en Nederland het eerst in de grote steden, maar demografi sche gegevens wijzen erop

dat deze landen in de toekomst grotendeels zullen evolueren naar superdiverse samenlevingen.

Hoe men deze gang van zaken ook bekijkt, de realiteit is dat we voortaan meer

dan ooit op gelijke basis zullen samenleven met mensen die van ons verschillen qua

thuistaal, culturele achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of met mensen die

mogelijk een beperking hebben.

Wat in de toekomst realiteit wordt voor grote delen van België en Nederland, gebeurt

vandaag al in Antwerpen. Omgaan met grote en kleine verschillen tussen mensen

plaatst niet alleen de brede stedelijke gemeenschap voor uitdagingen, maar ook de

compactere leefwereld van de school, een plaats waar stedelingen en niet-stedelingen

met al hun gelijkenissen en verschillen samenkomen: leraren, leerlingen, ouders,

directieleden en andere belanghebbenden.

In het project Van startbekwaam naar stadsbekwaam, geruggensteund door het

transitiefonds voor de lerarenopleiding van de Vlaamse overheid en door de Antwerp

School of Education, werden lerarenopleiders van zeven lerarenopleidingen uit de stad

en provincie Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool, CVO Crescendo, CVO EduKempen,

CVO HBO5 Antwerpen, CVO Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en

Universiteit Antwerpen) bijeengebracht om na te denken over de specifi eke competenties

die leraren(opleiders) nodig hebben om les te geven in een samenleving die zich

kenmerkt door superdiversiteit. De lerarenopleiders bundelden hun krachten, en die van

hun studenten en cursisten, in drie samenwerkingspraktijken rond talige diversiteit,

‘urban education’ en inclusie.

Het resultaat van hun samenwerking lees je in deze eindpublicatie van het Antwerpse

transitieproject. De auteurs willen hiermee andere lerarenopleiders in Vlaanderen en

Nederland informeren en inspireren. Het boek bevat concrete handvatten voor lerarenopleiders

die nu of in de toekomst met superdiversiteit geconfronteerd worden.