Lean six sigma

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Lean six sigma

ISBN: 9789462470545
Uitgever: Lean Six Sigma Partners
Auteur: Marcus Bergman
Pagina's: 432

Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren

In dit educatief naslagwerk zit een enorme hoeveelheid aan kennis en kunde op het gebied van Lean Six Sigma. Le tterlijk praat je over honderden pagina's aan tools, tips en toepassingen die je helpen om samen succesvol te verbeteren. Van strategie tot en met actie.

Waarom Lean Six Sigma?

'Er ligt zo'n 50% aan verspilling om ons heen'. Aldus een klant, die we hielpen om snel de verspilling te elimineren. Ook zijn er metingen van strategische weglekpercentages, die op 25-80% uitkomen. Er is dus genoeg te verbeteren in veel organisaties. Je kan het dan ook anders formuleren. Lean Six Sigma: waarom ga je er NIET mee aan de slag?

Lean en Six Sigma, het wordt volgens ons nog vaak in OF-OF denken gehuld. Lean doe je bij 'onvolwassen' processen, Six Sigma enkel in de chemie of procestechnologie. Of er is sprake van andersoortig zwart-wit denken. Het valt op hoe weinig de overlap wordt genoemd, of de nuttige integratie ervan. Ook in de meeste boeken missen we dit. Ons inziens doen beide visies elkaar tekort. Er is een 'samenzinniger' beeld.

Lean Six Sigma: samenzinnig verbeteren!

Tientallen professionals hebben nu een boek gemaakt, waarin Lean & Six Sigma is verwerkt tot een samen zinnig beeld. Beide aanpakken, managementmethoden of -filosofieën (afhankelijk van je ambitieniveau) hebben namelijk een belangrijke gemene deler: een hoge klantentevredenheid met een efficiënte organisatie. Aanvullend is er het besef dat continue ontwikkeling van medewerkers en managers een essentieel onderdeel is om uiteindelijk te komen tot een intrinsieke, continue leer- en verbeter cultuur. Lean Six Sigma is derhalve meer dan een middel. Het is een lange, boeiende reis. Met elkaar.

Over de auteurs

Marcus Bergman is Managing Partner van LSSP en tevens Master Black Belt. Hij is deze eeuw professioneel actief met verbeteren voor tientallen organisaties, waaronder grote multinationals, MKB en (semi)overheid. Culminerend in zowel een hogere klanten tevredenheid als EUR 100+ miljoen aan harde baten bij klanten.

Tom van der Laan is Master Black Belt bij LSSP, en implementeert al meer dan tien jaar met resultaat LSS in uiteenlopende bedrijfsstructuren en -culturen. Hij heeft zowel ervaring binnen dienstverlenende organisaties als in productiebedrijven in zeer diverse sectoren in onder andere Nederland, UK en de VS. Expert op het gebied van Change Management.

Sanne Nieuwenhuijse is Black Belt bij LSSP, en heeft veel ervaring op het gebied van Lean Operationeel Management en implementaties van continu verbeteren in de financiële dienstverlening (met name IT). Hierbij zijn 35-50% aan verbeteringen gerealiseerd in efficiëntie en hoge stijgingen in klanttevredenheid. Daarnaast richt zij zich op coaching om anderen in hun kracht te zetten.

Jeroen Blijsie is in Nederland een van de bekendste experts op het gebied van faciliteren en visuele meetings. Hij is actief blogger en auteur van 'Hartelijk Gefaciliteerd, interactief veranderen in de praktijk' (Vakmedianet 2008) en co-auteur van het boek 'Oog voor Kwaliteit' ( 9 789462 470545 Politeia 2016).