Zin in Zin

leerboek

Voorzijde
38,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789460362576
Uitgever: Damon Educatie B.V.
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Jan de Leeuw
Druk: 1
Pagina's: 160
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2019
NUR: Mens en maatschappij HAVO VWO

Zin in zin is een ideale methode voor leerkrachten die kiezen voor een ver doorgevoerde vorm van zelfstandig studeren. Maar ook docenten die een meer klassieke didactiek hanteren kunnen zeker uit de voeten met deze methode.

Kenmerken van Zin in Zin

Een methode voor HAVO en VWO: ieder hoofdstuk bevat verdiepingsstof voor de VWO-leerling in de vorm van aparte paragrafen en Z-opdrachten.

Een eigen website met nieuws, index, werkvormen (debatteren en een werkstuk maken) aanvullende stoffen en opdrachten.

Een - bij de actualiteit aansluitend - nieuw ontwikkeld hoofdstuk over Social Media en de digitale wereld.

Een samen met de methode Standpunt volledige route levensbeschouwing voor onderbouw en tweede fase van zowel HAVO als VWO.

Een inhoudelijke opzet die gelegenheid biedt voor ieder van de vier profielen een specifiek leerprogramma aan te bieden.

Inhoud

Hoofdstuk 1 Heeft het leven zin?

Paragraaf 1  Inleiding

Paragraaf 2  De zin van het leven

Paragraaf 3 Zinbeleving en geluk

Paragraaf 4 Waarom zoeken mensen naar zin?

Paragraaf 5  Wanneer stellen mensen de vraag naar zin?

Paragraaf 6  Zingeving: een basis in jezelf

Paragraaf 7  Verdiepingsstof: cultuur als hulpmiddel bij zingeving

Paragraaf 8  Antwoorden op de vraag naar zin

Hoofdstuk 2 Wie is de mens?

Paragraaf 1 Inleiding

Paragraaf 2 Wat is een mensbeeld?

Paragraaf 3 De mens is een egoïstisch wezen

Paragraaf 4 De mens is een vrij wezen

Paragraaf 5 Het christelijk mensbeeld

Paragraaf 6 Verdiepingsstof: de mens als seksueel en agressief wezen

Hoofdstuk 3 Inleiding ethiek

Paragraaf 1 Inleiding

Paragraaf 2 De ethische

Paragraaf 3 Ethische visies

Paragraaf 4 Verdiepingsstof: ethische stelsels

Paragraaf 5 Ethiek als proces

Paragraaf 6 Stappenplan en cases ethiek

Hoofdstuk 4 Deugden, helden en verhalen

Paragraaf 1 Inleiding deugdenethiek

Paragraaf 2 Deugden

Paragraaf 3 Helden

Paragraaf 4 Verhalen

Paragraaf 5 Verdiepingsstof: christelijke deugdenethiek

Hoofdstuk 5 Social Media en de digitale wereld

Paragraaf 1 Inleiding

Paragraaf 2 Digitalisering en social media

Paragraaf 3 Sociale en economische aspecten van digitalisering

Paragraaf 4 Culturele aspecten van digitalisering

Paragraaf 5 Privacy en de digitale wereld

Paragraaf 6 Verdiepingsstof: nadenken over techniek

Hoofdstuk 6 Genetische manipulatie bij mensen

Paragraaf 1 Inleiding 

Paragraaf 2 Informatie over genetica 

Paragraaf 3 Mens en techniek innig verbonden

Paragraaf 4 Mag genetische manipulatie bij mensen?

Paragraaf 5 Standpunt: voorzichtig met de identiteit van de mens

Paragraaf 6 Standpunt: techniek gebruiken voor een ideale mens

Paragraaf 7 Verdiepingsstof: ethiek als begeleider van de techniek

Paragraaf 8 Nadere verwerking 

Hoofdstuk 7 Euthanasie en voltooid leven

Paragraaf 1 Inleiding 

Paragraaf 2 Wat is euthanasie?

Paragraaf 3 De mens mag niet beschikken over leven en dood

Paragraaf 4 De mens mag beschikken over leven en dood

Paragraaf 5 Wat is voltooid leven?

Paragraaf 6 Beëindigen voltooid leven wettelijk mogelijk maken

Paragraaf 7 Beëindigen voltooid leven wettelijk niet mogelijk maken

Paragraaf 8 Verdiepingsstof: menselijke waardigheid is meer dan levenskwaliteit

Hoofdstuk 8 Reclame

Paragraaf 1  Inleiding 

Paragraaf 2  Wat is reclame?

Paragraaf 3  Reclame en levensbeschouwing 

Paragraaf 4  Een analysemodel voor reclame en levensbeschouwing

Paragraaf 5  Reclame en ethiek 

Paragraaf 6  Verdiepingsstof: choquerende en inspirerende reclame

Hoofdstuk 9 Bedrijfsethiek en MVO

Paragraaf 1  Inleiding 

Paragraaf 2  Waarden en normen in beroep

Paragraaf 3 Waarden en normen in een bedrijf

Paragraaf 4  Bedrijfsethiek en MVO

Paragraaf 5 MVO is belangrijk!

Paragraaf 6  Cases uit het bedrijfsleven

Paragraaf 7  Verdiepingsstof: wat mogen we verlangen van een bedrijf op ethisch gebied?

Hoofdstuk 10 Geweld

Paragraaf 1  Inleiding

Paragraaf 2  Wat is geweld?

Paragraaf 3  Standpunt: oorzaak van geweld is agressie

Paragraaf 4 Verdiepingsstof: opvattingen over agressie

Paragraaf 5  Standpunt: oorzaak van geweld is frustratie

Paragraaf 6  Standpunt: oorzaak van geweld is tekort aan binding

Paragraaf 7 Nadere verwerking