De Google formule

Op weg naar een ongemakkelijke toekomst met de grootste zoekmachine ter wereld

Voorzijde
20,00
Levertijd: 3 werkdagen
+
Bestel
ISBN: 9789089753816
Uitgever: Just Publishers
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Bob Hardus
Druk: 1
Pagina's: 256
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
NUR: Non-fictie informatief professioneel algemeen

De Google Formule - Bob Hardus

Een website met een zoekbalk en een vrolijk logo. Zo begon het in 1998. ‘Googelen’ betekent niet voor niets ‘zoeken op internet’. Door onze honger naar kennis groeide een online zoekmachine razendsnel uit tot één van de machtigste bedrijven ter wereld.

IT-specialist Bob Hardus laat zien wat er gebeurt wanneer Google in de nabije toekomst nog meer gebruikersdata verbindt met kunstmatige intelligentie. Hij schoof aan bij ex-Googlemedewerkers, computerprogrammeurs, economen, medici en technologievisionairs en deed daarbij opzienbarende ontdekkingen.

Verliest de gezondheidszorg de greep op privacy van patiënten? Raakt de auto-industrie te veel in de ban van zelflerende algoritmes en laat onze overheid zich het bos in sturen met loze beloftes? Google gaat ons leven beheersen. Dit boek beschrijft hoe Google zich ontwikkelde van een vriendelijke zoekmachine tot één van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld.

Google anno nu luistert altijd mee en ziet alles. 24/7. Met Google Maps, Android, YouTube en Gmail. Via slimme apparaten, opslag in de cloud en nieuwe medicijnen. In de auto, aan de keukentafel en om de pols van de Parkinsonpatiënt. Hoe meer data het bedrijf kan verzamelen, hoe meer geld er verdiend wordt.

Hardus beschrijft in zijn hoe science fiction op het punt staat om een ongemakkelijke werkelijkheid te worden. Een die ons leven voorgoed verandert. In De Google Formule krijgen we antwoord op de vraag waarom juist dit bedrijf heer en meester wordt in dit nieuwe tijdperk.

Bob Hardus (1983) is schrijver en zelfstandig search marketing consultant. Tot zijn klanten behoren vergelijkingssites, (semi) overheidsinstellingen, mediabedrijven en diverse PR- en reclamebureaus. Hij werkte eerder als undercoverjournalist voor HP/De Tijd.