Na het succesvolle Waarom vrouwen minder verdienen komt econoom en journalist Sophie van Gool nu met een vlijmscherpe analyse van de financiële uitwassen rondom zwangerschap en moederschap: over cyclus-apps, de fertiliteitsindustrie, privatisering van de kinderopvang, momfluencers en nog veel meerZodra vrouwen kinderen krijgen leveren ze veel in op fysiek, mentaal en financieel vlak, terwijl het moederschap voor de industrie juist een lucratief businessmodel vormt. Dit begint al bij anticonceptie, waar techinvesteerders inspelen op de afkeer van hormonale middelen en vrouwen aanmoedigen hun persoonlijke gegevens bij te houden in cyclus-apps, waarvan de privacy niet altijd goed gewaarborgd is en gegevens worden doorverkocht. Ook de fertiliteitsindustrie is booming; steeds meer vrouwen kiezen ervoor hun eicellen in te vriezen en steeds meer baby’s worden geboren via ivf. Daarvoor bestaat een internationale voortplantingsmarkt, waar zaad- en eicellen worden verhandeld en draagmoeders worden betaald voor hun diensten. Private-equity-investeerders verdienen goed aan kinderopvang, terwijl die grotendeels wordt betaald uit publieke middelen. Een kind zorgt bovendien niet alleen voor hogere kosten, maar leidt ook vaak tot een lager inkomen voor moeders, terwijl vaders juist een ‘vaderschapsbonus’ kunnen krijgen. Tegelijkertijd zien we de opkomst van de momfluencer, die slim geld verdient met onbetaalde moederarbeid. Maar welke prijs betaalt haar kind? Sophie van Gool onderzoekt in Je kind is een goudmijn de economie van het ouderschap en de gevolgen van deze ontwikkelingen voor vrouwen, kinderen en de samenleving. De pers over Waarom vrouwen minder verdienen ‘Een urgent en fris pleidooi voor feminisme waarin geen enkele makkelijke mening of drogreden standhoudt.’ ***** NRC ‘Een belangrijk boek (…) Van Gool toont zich een vaardig mythbuster, ze ontkracht met goede onderbouwing en sterke argumenten de vele beweringen die je maar al te vaak hoort.’ Managementboek.nl ‘Een overtuigend antwoord op de vraag die we ons al zo lang stellen.’ Juryrapport Carla Atzema Soroptimistprijs ‘Een bijzonder goed en doorwrocht boek.’ Hedy d’Ancona ‘Leest als een opgevoerde Thalys. Kraakhelder geschreven.’ Rutger Bregman