Over Grenzen / druk 1

multinationals en de Nederlandse markteconomie

Voorzijde
64,90
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789085067122
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Keetie Sluyterman Ben Wubs
Druk: 1
Pagina's: 367
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
NUR: Geschiedenis algemeen

Multinationals en de Nederlandse markteconomie

De reeks Bedrijfsleven in Nederland in de Twintigste Eeuw (BINT) beschrijft de geschiedenis van het Nederlandse bedrijfsleven in zeven thema’s: ondernemers; arbeidsverhoudingen; bedrijfscultuur; fusies en overnames; internationalisering; financiering; bedrijf en overheid. BINT is een groots opgezet project van een aantal samenwerkende universitaire instituten.

Dit tweede deel van de BINT-reeks plaatst de actuele discussie over Nederlandse bedrijven in buitenlandse business systems in een internationale context. Overnames van en door Nederlandse bedrijven zijn aan de orde van de dag. Over grenzen schetst de historische achtergronden van dit fenomeen. Deze studie onderzoekt hoe multinationals als Shell, Unilever en ING zijn omgegaan met de organisatie van het bedrijfsleven in verschillende landen: nu eens lerend van het buitenland en zich aanpassend, dan weer vasthoudend aan de eigen tradities. Nieuw in Over grenzen is de systematische vergelijking van de buitenlandse ondernemingen in Nederland met de Nederlandse ondernemingen in het buitenland. Door selectieve case-studies komt naast de grote lijn ook het beleid van individuele ondernemingen aan de orde. Daarmee ontstaat een boeiend beeld van wederzijdse beïnvloeding en aanpassing.

--------------------------------------------------------------------------------

Over de auteur(s):

Keetie Sluyterman is hoogleraar Bedrijfsgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en senoir onderzoeker aan het onderzoeksinstituut voor Geschiedenis en Cultuur van diezelfde universiteit. Zij schreef ondermeer over de geschiedenis van Océ, De Kuyper, Proost en Brandt, CSM, Rabobank, Hagemeyer, en Shell. Ben Wubs is verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij deed onder meer onderzoek naar Unilever en het Rotterdamse bedrijfsleven.