Door de veranderingen in de maatschappij is de arbeidsmarkt in de laatste jaren drastisch gewijzigd. De mentale gezondheid van personeel is heel fragiel in een arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is. Vooral bij jongeren, de generatie Z, kan worden gemerkt dat ze met psychische problemen kampen. Werkgevers, Arbodiensten en HR-afdelingen worstelen om deze jonge generatie gezond aan het werk te houden. Door de ontwikkelingen in de maatschappij en op de arbeidsmarkt heeft men meer dan ooit een eenduidig HRM-beleid nodig met duidelijke regels en heldere procedures voor personeel.
Een degelijk Strategisch HRM-beleid helpt de organisatie haar strategische doelen te bereiken. In een krappe arbeidsmarkt zijn HRM-doelen zoals het behoud van mensen, een goede werving & selectie procedure, duurzame inzetbaarheid & vitaliteit, het terugdringen van verzuim en diversiteit & inclusie heel gangbaar. Maar hoe bereik je al deze doelen? Hoe zorg je ervoor als organisatie en HR-afdeling dat de beoogde doelen bereikt worden? Welke HRM-instrumenten heb je nodig om de doelen te bereiken? En hoe schrijf je een strategisch HRM-beleid? Welke onderdelen bevat een dergelijk beleid? En welke analyses zijn daarbij nodig?
Hoe zorg je ervoor als werkgever dat je personeel duurzaam inzetbaar blijft? Hoe draag je bij aan positieve gezondheid? En hoe motiveer je het personeel om tijd te investeren in vitaliteit en werkgeluk? Hoe bereik je als organisatie continuïteit en groei?
Dit alles kan de lezer terugvinden in dit compacte handboek dat alle belangrijke onderdelen van een HRM-beleid beschrijft en uitlegt. De schrijfster legt ook kort uit hoe je personeel kunt coachen en begeleiden om zich verder te kunnen ontwikkelen als dat nodig blijkt te zijn. In deze tweede druk is veel informatie geactualiseerd en toegevoegd en bij sommige hoofdstukken zijn afbeeldingen toegevoegd om de uitleg voor de lezer toegankelijker te maken.