Kroniek van Tour de France

Het spectaculaire huwelijk tussen sport en commercie

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
19,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789083025865
Uitgever: Uitgeverij Zodiak
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jeroen Visbeek
Druk: 1
Pagina's: 152
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2021
NUR: Sport en spel algemeen

De Tour de France werd in 1903 geboren als een zeer succesvolle marketingstunt van een noodlijdende sportkrant. Dankzij het huwelijk tussen sport en commercie is de Tour stevig ingebed in de maatschappij en verbonden met het leven zelf. De kroniek beschrijft op verrassende wijze het levensverhaal van het sportspektakel. Veel aandacht is er voor de strijd achter de schermen: de spanningen tussen de belangen van de renners, ploegen, sponsors, media, toeschouwers, wielerunie en Tourdirecteuren. De wisselwerking tussen deze partijen karakteriseren de levensloop en dit resulteert in twaalf fases met kenmerkende thema’s, bijvoorbeeld de ploegentucht, internationalisering en dopinggebruik. Tussen deze hoofdlijnen door passeren er vele mythes en anekdotes die vaak te mooi blijken om waar te zijn, maar desondanks hun glans behouden. En doorlopend in het levensverhaal komt uiteraard het spannende koers- verloop van bijna alle edities uitgebreid aan bod. Alle Tourwinnaars hebben een verhaal; hun pech, opoffering, lijden en heldendom.