Breindidactiek

Helpen leren met breinkennis. Nieuwe editie.

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
29,50
Leverbaar vanaf 30 september
+
Bestel
ISBN: 9789082286236
Uitgever: Synaps, Uitgeverij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Gerjanne Dirksen
Druk: 1
Pagina's: 248
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
Vervanger van: 9789082286205
NUR: Didactiek Psychologie algemeen Onderwijskunde Pedagogiek

Ontdek hoe het brein werkt bij leren en hoe je als docent leren leuker én effectiever maakt. Breindidactiek is al jaren een klassieker op de literatuurlijsten van pedagogische en didactische opleidingen in Nederland en België — nu volledig vernieuwd.

Twee benaderingen helpen je breinkennis praktisch toe te passen: de zes breinprincipes om je didactiek te verrijken en de ASOOO-benadering om leermotivatie te bevorderen. Dat is breindidactiek: didactiek gebaseerd op hoe het brein werkt. Beide benaderingen zijn wetenschappelijk onderbouwd en rijk geïllustreerd met praktische tips, werkvormen en meer dan 50 praktijkvoorbeelden van docenten uit het po, vo, mbo en hbo. Ideaal voor iedereen die lesgeeft, traint of leertrajecten ontwikkelt.

Deze volledig herziene editie is uitgebreid met de nieuwste inzichten. De fundamenten staan nog steeds als een huis, maar er zijn ook nieuwe thema’s toegevoegd en bestaande onderwerpen verdiept. Hoe ga je bijvoorbeeld om met AI in het onderwijs — en hoe voorkom je dat dit leidt tot een ‘lui brein’? Ook het belang van (micro)pauzes krijgt extra aandacht, met praktische handvatten over welke pauze je wanneer inzet — en waarom dat werkt voor het lerende brein.

Prof. dr. Jaap Murre:

“Door duidelijke accenten, veel tips, aansprekende voorbeelden en goed gekozen metaforen is dit een boek geworden dat de kloof tussen de cognitieve neurowetenschappen en de beroepspraktijk overbrugt — en dat niet alleen leuk is om te lezen, maar ook direct in de praktijk inzetbaar is.”

Gerjanne Dirksen is de grondlegger van de zes breinprincipes en de ASOOO-benadering. Ze schreef diverse publicaties over de vertaling van breinkennis naar de praktijk van leren en opleiden.