Managing to Learn (Nederlandse versie)

gebruik van het managementproces A3: problemen oplossen, overeenstemming bereiken, coachen en aansturen

Voorzijde
Achterzijde
64,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789078413042
Uitgever: Lean Management Instituut
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: John Shook
Druk: 1
Relevante opleidingen: Technische Bedrijfskunde
Pagina's: 138
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2009
Voorgeschreven bij o.a.: Avans Hogeschool

Managing to Learn beschrijft het A3 Management proces voor probleemoplossing, mentoring, ontwikkeling van mensen en Lean leiderschap. Managing to Learn toont hoe een echte leider in actie eruit ziet, gemakkelijk te begrijpen en vertaalbaar naar echte gedragsverandering.

Managing to Learn is geschreven door Toyota-veteraan John Shook. Shook was de eerste westerse manager bij Toyota in Japan, voordat Toyota internationaal ging uitbreiden. Eén van zijn belangrijkste opdrachten was het ‘vertalen’ van Toyota’s Lean managementsysteem naar buiten Japan ten behoeve van die internationalisering. Tegenwoordig heeft Shook Jim Womack opgevolgd als CEO van ons Amerikaanse zusterinstituut.

Shook onthult de ideeën die ten grondslag liggen aan het cruciale A3 managementproces in het hart van Lean management en Lean leiderschap. Geschreven als een dialoog tussen een manager en zijn leidinggevende legt het boek uit hoe “A3 denken” managers en executives helpt met het identificeren, vastleggen en vervolgens oppakken van de problemen en uitdagingen voor de organisatie, vooral op tactisch (of middenmanagement-)niveau. Shook noemt deze aanpak, die is vastgelegd in de eenvoudige structuur van een A3, “de sleutel tot het hele systeem van Toyota in het ontwikkelen van talent en de voortdurende verdieping van haar kennis en capaciteiten.”

Hoewel A3 vooral bekend is als techniek om problemen op te lossen, leert een grondige bestudering van dit boek dat de kracht van A3 in andere zaken ligt. Belangrijke aspecten die in dit boek concreet worden gemaakt zijn onder meer:

Het niet verenigen maar juist uit elkaar trekken van autoriteit (macht, zeggenschap, mandaat) en verantwoordelijkheid

A3-mentoring als gerichte ontwikkeling – méér dan alleen vragen stellen

Complexiteit is een primitieve toestand; eenvoud markeert het einde van een verfijningsproces