Studeren met succes voor docenten

Wat de wetenschap jou als docent vertelt over effectief leren en studeren

Voorzijde
15,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789077866726
Uitgever: Ten Brink Uitgevers
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Tine Hoof Tim Surma Paul A. Kirschner
Druk: 1
Pagina's: 84
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Educatieve uitgaven algemeen

(Leer studenten) studeren met succes kwam tot stand met de steun van het voorgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en vormt samen met het boek Studeren met succes een tweeluik.

Over het vavo

Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs biedt jongvolwassenen de kans om diploma’s en/of certificaten te halen op mavo-, havo- of vwo-niveau. Het vavo kent een breed aanbod aan onderwijstrajecten en biedt veel ondersteuningsmogelijkheden waarbij aandacht voor de student vooropstaat. Hierdoor voelen studenten zich gekend en gezien binnen het vavo.

Over het auteurstrio

De auteurs Tine Hoof, Tim Surma en Paul A. Kirschner vertalen de wetenschap van het leren en studeren naar de klaspraktijk. We weten bijvoorbeeld dat studenten zich vaak niet bewust zijn van hoe hun brein leert, welke aanpakken optimaal zijn en vooral welke aanpakken minder effectief zijn. Het goede nieuws is dat effectief leren en studeren aangeleerd kan worden. Maar hoe kan jij als docent jouw studenten effectief leren en studeren aanleren? Dat leer je in de online leergang die docenten volledig op eigen tempo kunnen doorlopen met een totale taakbelasting van gemiddeld 20 uur.

Tine Hoof heeft twaalf jaar ervaring als leerkracht en studiecoach in het secundair en hoger onderwijs. Bij het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, ExCEL, van Thomas More-hogeschool, coördineert ze projecten en professionaliseringstrajecten rond effectieve studeerstrategieën.

Tim Surma is research manager van het ExCEL. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs, aan de lerarenopleiding en in de masteropleiding Onderwijswetenschappen. Hij doet promotieonderzoek omtrent effectieve leer- en instructiestrategieën en is auteur van het boek Wijze Lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie- en leerstrategieën.

Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en doc- tor honoris causa (eredoctor) aan de Universiteit van Oulu (Finland). Paul is ook research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en het Netherlands Institute for Advanced Studies in the Social Sciences and Humanities. Hij is een internationaal erkend expert in zijn vakgebied en is gastprofessor aan Thomas More-hoge-school in België. Paul is ook co-auteur van Wijze Lessen.