Samenwerken in het daltononderwijs / druk 1

geschiedenis, praktijk en onderzoek

Voorzijde
Achterzijde
25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789071501609
Uitgever: Leonon Media
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: René Berends Patrick Sins
Druk: 1
Pagina's: 168
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2012
NUR: Educatieve uitgaven algemeen

In dit boek zal samenwerken in het daltononderwijs vanuit een historische en empirische invalshoek kritisch onder de loep worden genomen. Het samenwerken

van leerlingen was al bij Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, een belangrijk gegeven. Zij noemde 'interaction of grouplife' haar tweede principe, waarbij de hoofdgedachte is dat leerlingen ongehinderd en gemeenzaam met elkaar en de leraren mogen samenwerken. De vraag, echter, is hoe dit idee zich verhoudt tot hoe er tegenwoordig over samenwerken binnen het daltononderwijs wordt gedacht en hoe hier op het moment invulling aan

wordt gegeven.

"Om na te gaan in hoeverre de invulling, die de huidige daltononderwijspraktijk aan het idee van samenwerken geeft, ook empirisch onderbouwd kan worden,

zal ook de onderwijswetenschappelijke literatuur worden beschouwd, om te onderzoeken onder welke voorwaarden leerlingen effectief van en met elkaar kunnen leren."