De leercoach: De zesde rol van de leraar / Druk 2 (Heruitgave)

De zesde rol van de leraar

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
34,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789065082312
Uitgever: CPS Uitgeverij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ariena Verbaan Susan Potiek
Druk: 2
Relevante opleidingen: Leraar Gezondheidszorg en Welzijn Leraar Omgangskunde PABO
Pagina's: 218
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
Voorgeschreven bij o.a.: Hogeschool Utrecht Iselinge Hogeschool
Vervanger van: 9789065081940
NUR: Onderwijs en opvoeding Onderwijskunde Pedagogiek

Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach’.

Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren namelijk een proactief lerende houding. Zij kunnen doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces werken. Als leidraad voor die begeleiding naar zelfregulerend leren heeft CPS de methodiek ‘hét ABCDE van de leercoach’ uitgewerkt. Dit ABCDE van de leercoach is het handelingsrepertoire waarmee je jongeren actief en interactief kunt coachen naar zelfregulatie. De letters ABCDE staan voor: Afstemmen, Betrokken zijn, Cyclisch en Doelgericht werken, Eigenaarschap creëren. Het boek neemt je mee vanuit theoretische achtergrond rond leren en zelfregulerend leren naar deze methodische aanpak van leercoachen. Het hart van het boek behandelt de praktische uitvoering van het leercoachen aan de hand van hét ABCDE. Je wordt ondersteund met praktische voorbeelden en handvatten die je kunt vertalen naar je eigen praktijk. Tot slot is er aandacht voor hoe je een effectieve leercoach wordt én blijft. De leercoach is een onmisbare rol bij elke vorm van onderwijs op elk niveau. Daarom is deze uitgave gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, studiebegeleiders, coaches en leidinggevenden (po/vo/mbo/hbo/universiteit).