Formatief toetsen in de les (Heruitgave)

Toetsen van het leren, om te leren

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Formatief toetsen in de les (Heruitgave)

ISBN: 9789065082091
Uitgever: CPS Uitgeverij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Roel Vos Meike Berben Joke Koopman
Druk: 1
Pagina's: 136
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2021
Vervanger van: 9789065081698
NUR: Didactiek Onderwijs en opvoeding

Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.

De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.

Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/formatieftoetsen.