Nul‐kunstenaar Jan Henderikse (Delft, 1937) haalde in 1962 de internationale pers met zijn installatie
van bierkratten. Zijn bijdrage aan de tentoonstelling ‘Nul’ in het Stedelijk Museum Amsterdam vestigde
op slag zijn reputatie als de radicaalste onder de Nul‐kunstenaars.
Deze rijk geïllustreerde publicatie belicht Henderikses fascinatie voor het alledaagse, van de jaren van de
Nederlandse Nulgroep (1961–1965) tot vandaag. Met assemblages, collages en readymades geeft Henderikse al
zes decennia gestalte aan zijn veelgeciteerde adagium: ‘Mij interesseert alles wat de mens beweegt!’
Aan de hand van historische en recente werken – waaronder vele nooit eerder getoonde – en nieuw
onderzoek van Henderikse‐kenner Antoon Melissen, maakt de lezer kennis met het veelzijdige,
kleurrijke oeuvre van de kunstenaar. Deze eerste Nederlandstalige monografie begeleidt voorjaar 2026
de gelijknamige tentoonstelling in Museum EICAS te Deventer. [Antoon Melissen]