Het oorlogsschip als varend bedrijf / druk 1

Voorzijde
Achterzijde
Niet beschikbaar

Van oudsher bevinden zich aan boord van Nederlandse marineschepen

zeelieden die zorg dragen voor de scheepsadministratie en daarnaast

een rol spelen bij de logistiek. In de zeventiende en achttiende

eeuw werden zij kortweg 'schrijver' genoemd.

Zij hadden velerlei taken. Schrijvers waren de kapitein of vlagofficier

behulpzaam bij de werving van het scheepsvolk, maakten de

monsterrol op, deden aan boord het schrijfwerk voor de bevelhebber,

traden op als diens woordvoerder of afgezant en hielden het

scheepsjournaal bij. Voorts waren zij betrokken bij de bevoorrading

van de schepen, voorzagen de bemanning van scheepskleding en

andere goederen, verstrekten tijdens de reis voorschotten en verrekenden

deze in de door hen bijgehouden schuldrollen, traden op

als secretaris van de zeekrijgsraad, vervaardigden testamenten en

beheerden nalatenschappen van gestorven of gedeserteerde opvarenden.

In deze studie gaat het dus niet, zoals zo vaak, om de bevelhebber

op zoek naar roem en fortuin, maar om de dekofficier die tijdens een

zeeslag pal naast hem stond. De schrijver vormde een cruciale schakel

binnen de marineorganisatie van de Republiek der Verenigde

Nederlanden. Zijn werkzaamheden bevestigen dat overheidstaken

en particuliere commerciƫle belangen nauw met elkaar waren verweven.

Schrijvers waren sleutelfiguren, zowel op de schepen als aan

de wal. Zij speelden een belangrijke rol bij het functioneren en professionaliseren van de Nederlandse oorlogsvloot.

Lees meer