De waarde van interculturele competentie in het dagelijks leven is onmiskenbaar. Het vergroot onze cognitieve horizon, bevordert openheid naar anderen en stelt ons in staat culturele verschillen en overeenkomsten te herkennen en kritisch te analyseren. In het onderwijs van vreemde talen draagt interculturele reflectie bij aan een dieper begrip van de culturele en taalkundige diversiteit in de moderne wereld. Dit onderzoek richt zich op het versterken van interculturele vaardigheden binnen het onderwijs van Nederlands als vreemde taal. Door middel van een gemengde methodologie onderzoekt Miko.aj Buczak in hoeverre bachelorstudenten neerlandistiek aan de Universiteit van Wroc.aw, de Adam Mickiewicz Universiteit in Pozna. en de Johannes Paulus II Katholieke Universiteit in Lublin hun interculturele competentie ontwikkelen. Daarnaast wordt geanalyseerd hoe deze ontwikkeling wordt ondersteund tijdens colleges praktisch Nederlands aan deze Poolse universiteiten. De resultaten verschaffen inzicht in de rol van de interculturele component binnen de complexe context van internationale neerlandistiek.