Het einde van het midden

wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
25,99
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789047009238
Uitgever: Atlas Contact
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Farid Tabarki
Druk: 2
Pagina's: 224
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2016
NUR: Mens en maatschappij algemeen

In Het einde van het midden beschrijft tijdgeestonderzoeker Farid Tabarki hoe in een vloeibare samenleving het midden geen plek meer heeft. De reisagent en de platenbons kunnen daar al langer over meepraten, maar nu moeten ook de ondernemer, de HR-manager, de ambtenaar en de docent eraan geloven. Hun rol verandert sneller dan ze zelf misschien vermoeden.

Tabarki is net als Sid Lukkassen en Adjiedj Bakas in staat om de huidige ontwikkelingen helder te duiden. Hij verbindt in dit boek drie tendensen waarin een traditioneel midden ten onder gaat. Ten eerste worden veel tussenpersonen zoals winkeliers en makelaars overbodig en wordt hun rol overgenomen door

slimme onlineplatforms. Ten tweede verdwijnen veel banen, juist in het middenkader, vaak vanwege technologische ontwikkeling. De nationale staat,

ten slotte, boet aan belang in ten gunste van het lokale en internationale niveau.

De combinatie van technologische en sociale ontwikkeling zorgt ervoor dat de veranderingen hard gaan. Individuen en organisaties, zowel bedrijven als

instituties, kunnen buigen of barsten. Farid Tabarki is de founding director van Studio Zeitgeist. Hij is onder andere vicevoorzitter van de raad van

toezicht van Het Nieuwe Instituut - architectuur, design, e-cultuur - en lid van het curatorium van De Baak. Tabarki werd in 2012 uitgeroepen tot

'Trendwatcher of the Year'. Volgens de Volkskrant is hij een van de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders. Hij is een veelgevraagd keynote

speaker en dagvoorzitter.