De meeste Nederlanders kennen zijn naam niet. En wie hem wél kent, begrijpt zijn werk vaak niet. Toch bestempelt kunsthistoricus Susana Puente hem als de belangrijkste Nederlandse schilder van de twintigste eeuw: Pyke Koch.
Zijn werk en zijn verhaal zijn lang in de schaduw gebleven als enigmatisch, ongemakkelijk en mede daarom allesbehalve populair. Koch schilderde een autoritaire wereld vol macht, ongelijkheid en geheimen: een eeuwige werkelijkheid die we liever niet erkennen, maar die onmiskenbaar bestaat.
De God van Nederland onthult na bijna tien jaar onderzoek een geheel nieuwe blik op deze intrigerende kunstenaar en zijn confronterende oeuvre. Voor het eerst ontvouwt Puente een meeslepend verhaal over Kochs leven en werk, en werpt zij een onverwacht licht op onze eigen geschiedenis.
Een boek dat onze ogen opent voor de schilder die Nederland liever op afstand hield – maar die ons juist nu, in een wereld waarin de vrijheid van het individu onder druk staat, iets te zeggen heeft.
Susana Puente (1992, New York) is kunsthistorica in Amsterdam. Haar fascinatie voor Pyke Koch begon in 2017 en liet haar sindsdien niet meer los. Ze schrijft aan de Universiteit van Amsterdam haar proefschrift over Koch. Haar essays over hem verschenen in tentoonstellingscatalogi in Duitsland en Italië, en in toonaangevende kunsthistorische tijdschriften als Simiolus, RKD Bulletin en De Witte Raaf.